torsdag 17 maj 2012

Kommuner! Sluta stödja Dagens Samhälle!

Sveriges kommuner och landsting har en tidning som heter Dagens Samhälle. Det är en tidning som ska visa på vad som sker inom den kommunala verksamheten, ge tips till kommuner och landsting samt ge saklig information. Tyvärr är det inte så längre.
Jag vill direkt säga att jag får inte Dagens Samhälle längre. Jag blev riktigt trött på tre saker i tidningen.

1: Allt fler artiklar i tidningen började bli allt mer oseriösa där tyckande kom att dominera och det vetenskapliga och sakliga fick stryka på foten.

2: Kolumnister som skrev utifrån sitt eget tyckande och här lyste deras politiska åsikter igenom. Även saker som var fel, och som vetenskapen kunde bevisa, försvarades som bra saker. Det som skrevs var inte heller något som var nytänkande och spännande.

3: En politsk agenda började ta form i tidningen som började marknadsföra vissa tankar.

Jag bestämde mig då för att nu fick det vara nog. Jag sa ifrån att jag inte ville ha tidningen och nu slipper jag få den.

Det jag har sett utvecklas i tidningen har nu tagit sitt fulla steg i och med att Dagens Samhälle används som ett slagträ mot den kritiska granskningen av hur skattepengar används. I detta fall handlar det om att Caremaskandalen som rullades upp är helt fel enligt Dagens Samhälle, vilket är konstigt med tanke på att under flera veckor rullades det ena avslöjande upp efter det andra om kraftiga missförhållanden.

I grunden är det inte konstigt att Dagens Samhälle håller på som man gör. En av de tyngre personerna inom dagens Dagens Samhälle kommer ifrån Carema. Det är Henry Sténson som nu är styrelseordförande för tidningen men han var tidigare Caremas krisgeneral. Nu har tidningen gett sig på Dagens Nyheter och försöker bevisa att det hela var en "tidningsanka". Varför stödjer landets kommuner och landsting detta?

Det är rent ut pinsamt att Dagens Samhälle har blivit något annat än vad den hade kunnat bli.

Det kommuner och landsting i Sverige behöver göra nu är att säga nej tack till Dagens Samhälle och sluta stödja den. Så länge kommunerna stödjer kommer Dagens Samhälle att köra på som man gör. Det är dags att säga nej och kräva en helt ny väg. Även vi enskilda politiker kan göra något, Jag själv har inte längre tidningen så länge den färdas den väg som den nu är inne på.

Dagens Samhälle har gjort sitt och det är riktigt pinsamt att se vad den nu håller på med. Trist.

DN1,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar