måndag 6 augusti 2012

Fegt sätt att jaga på

Jag är mycket intresserad av natur. Redan som liten fanns detta intresse, som sedan har följt mig genom hela livet. Naturfilmer har jag alltid tyckt om att titta på och som utvecklar en som människor. Det finns filmer som visade på mycket negativa saker i naturen som fick mig som ung att bli riktigt arg. Det är sådant som fortfarande gör mig arg. En sådan sak är den fega slakten av försvarslösa sälungar.

Vi har sett filmer på sälslakt av försvarslösa sälungar på isarna i norra Kanada och på nordpolen. Norge och Kanada är två länder som håller på med sådant här trams. Det finns ett land till som håller på med detta. Det är Namibia.

Just nu pågår en slakt av 80 000 försvarslösa sälungar, som klubbas ihjäl. Det krävs mer än ett slag för att döda ett djur. Den som vill påstå något annat har inte koll på hur det är i närheten. Orsaken till att ungarna fegt klubbas ihjäl, precis som på isarna i norra Kanada och på nordpolen, handlar om att skottthål förstör pälsarna. Istället ska man slå ihjäl sälungarna genom att slå i sönder huvudet. Då skyddas resten av pälsen.

Sådant här får mig att må riktigt illa och hysa starkt tvivel över om vi människor någonsin kommer att ta oss bort ifrån ett träsk av att döda och förstöra. Lägger vi sedan till hela pälsindustrin, som inte behövs i dagens moderna värld, får det mig att bli än mer pessimistisk. Speciellt med tanke på att en del av de kunder som köper pälskläder, päls överhuvudtaget, tillhör överklassen, närmare bestämt även vårt så kallat kära kungahus.

Vi måste nu en gång för alla ta oss bort ifrån detta. Jag har inget emot att inuiterna själva jagar säl, eller en lokalbefolkning som behöver mat. De använder skjutvapen och tar tillvara hela sälkroppen, till skillnad från den komersiella jakten som utan problem kan lämna kvar kropparna eller mala ned köttet till djurmat. Den kommersillea jakten måste vi komma åt och stoppa en gång för alla.

Sverige ska vara drivande i att stoppa den kommersiella säljakten i hela världen. Den struntar fullkomligt i djuren utan vill tjäna så mycket pengar på så kort tid som möjligt. Länder som håller på med detta behöver känna på omvärldens protester. Själv kommer jag att bojkotta varor från dessa länder.

Vi behöver också förbjuda pälsindustrin i Sverige samt arbeta för att detta försvinner från EU, både i form av uppfödning men också päls i varor överhuvudtaget. Vi befinner oss i året 2012. Det finns i dag klädmaterial som är mycket bättre än päls om vi pratar om att skydda mot kyla. Pälsindustrin handlar i dag mer om att bära ett statusplagg som är helt eller delvis består av päls. Sverige ska vara drivande i att få bort detta.

Jag är med andra ord mycket upprörd över att detta får fortgå. Jag trodde vi hade vuxit som människor och lämnat sådant trams bakom oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar