söndag 9 december 2012

Vad är "massinvandring?"

I debatten om invandring och flyktingar används begreppet "massinvandring". Till Sverige massinvandrar människor. Massinvandringspolitiken dominerar. Det verkar som att det varje dag kommer hundratals, rent av tusentals, båtar med flyktingar och invandrare över havet mot Sverige i en sådan ström att man mer eller mindre skulle kunna gå torrskodd ifrån stranden och en bra bit ut i havet via alla båtar. Vad menas med "massinvandring"?

Sverigedemokraternas företrädare älskar att svänga sig med ordet "massinvandring" utan att definiera vad begreppet innebär och antalet personer bakom detta. Självklart görs detta medvetet. Den som lyssnar får ansvaret att själv fylla i vad ordet kan betyda.

Tittar vi närmare på statistiken, en statistik som Sverigedemokraterna nästan aldrig använder sig av, går det att se följande, källa är Migrationsverket.

Vad är invandring? Enligt Migrationsverket är en invandrare en person som har för avsikt att stanna i Sverige minst ett år, har uppehållstillstånd eller uppehållsrätt och folkbokför sig i Sverige. Människor från övriga länder i Norden behöver inte ha tillstånd för att invandra till Sverige.

Så hur ser gruppen "massinvandrare" ut då?

2011 var det 96 467 som invandrade till Sverige. Av dessa var det cirka 15 500 svenskar som invandrade tillbaks till landet.

Under 2011 var det beviljades 93 050 permanenta eller tillfälliga uppehållstillstånd. I denna summa ingår det 6 836 personer som kommer hit och studerar från länder utanför Europa. Människor från EU-länderna ökar och låg 2011 på 23 226 personer. Arbetskraftsinvandring ligger på 17 877 personer. I denna grupp ingår det specialister, till exempel dataingenjörer från Indien forskare från olika länder från andra dela av världen.

Den grupp som Sverigedemokraterna har problem med (till exempel i Ystads kommun anser Sd att de 25 flyktingar vi tar emot är alldeles för många och vill inte ta emot en enda), flyktingarna var det bara 12 726 asylsökande som fick stanna kvar i Sverige.

Anhöriginvandringen är på 32114. Av dessa är 3037 knytna till flyktinganhörig. Bland anhöriginvandrarna var det 55-procent som vara kärleksinvandrare. Det är personer som har gift sig med en svensk. Bland annat är det många kvinnor från Sydostasien som har gift sig med en svensk och flyttar hit. Samma år utvandrade 51 179 personer.

Under 2012 har 10 985 asylsökande fått uppehållstillstånd. Till detta ska läggas 1162 personer som fått uppehållstillstånd.

Så, har vi "massinvandring"?

Det är intressant att se att Sverigedemokraterna inte tar upp i sitt prat att många som invandrar hit är svenskar som återkommer och många personer från EU och USA. Istället pratas det om flyktingar. Tittar vi på just flyktingar kan vi se att det var 12 726 personer som fick stanna kvar i Sverige. Det motsvarar 0,13 procent av hela befolkningen i Sverige. I år så här långt motsvarar det 0,12 procent. Räknar vi bort svenskar som utvandrar, utländska studenter, EU- och EES-medborgare samt drar bort de som utvandrar landar vi på att det inte är en massinvandring av flyktingar. Det är snarare tvärtom.

Om dessa 12 726 personer, plus 3 037 personer som anhöriginvandring till flyktingar, anses vara massinvandring borde Sverigedemokraterna säga detta också och inte gömma sig bakom begreppet "massinvandring". När Sd:s prat skärskådas går det snabbt att se hur ihåligt deras retorik är. Sd väljer att skrämma upp människor genom att inte berätta sanningen. Den sanning som finns i verkligheten, som vem som helst kan hitta, väljer Sverigedemokraterna att dölja och tiga ihjäl.

Det finns därmed en logik i att Sverigedemokraterna inte nämner dessa siffror. Om Sd hade gjort det hade partiet haft svårt med att förklara varför just dessa 12 726 personer är massinvandring. Det går inte att diskutera och det inser Jimmy Åkesson också.

Om det ska finnas en debatt om invandring i Sverige ska den byggas på fakta och inte genom floskler samt använder sig av begrepp som inte fylls med fakta. Tittar vi på den statistik som finns, utifrån att Sd fokuserar sig på flyktingar och invandrare från utomeuropeiska länder, går det inte att prata om massinvandring. Det är dags att Sverigedemokraterna definierar i antal vad de menar med massinvandring. Det handlar också om att inte låsa fast sig vid en grupp av människor i samhället och se dessa som ett problem. Det gäller att se helheten och därmed också tänka i nya banor med nya lösningar som faktiskt innebär att alla kan vara med i färden framåt.

Källa till de som anser att Sverige är ett av de länder i världen som tar emot flest flyktingar. Läs och begrunda.

23 kommentarer:

  1. Lars Flemström9 december 2012 11:47

    Invandringen ska dessutom kvittas mot utvandringen, bland utvandrarna finns tidigare flyktingar som återvänder hem. Anledningen till att SD nu ökar desinformation torde vara att många flyktingar väntas från Syrien, som är ett land som självt tog emot väldigt många flyktingar före utbrottet av inbördeskriget. Detta är ett avancerat falskspel av SD, som påstår att man vill att Sverige strikt ska följa FN:s flyktingkonventionen. Som det ser ut i Syrien idag, så uppfyller praktiskt taget alla flyktingar som kommer från Syrien flyktingkriterierna i konvention.

    SD bluffar också med statistik när det gäller brottsligheten bland invandrare. En person, som inte ens har försökt få uppehållstillstånd, utan har kommit hit enbart i syfte att begå brott, är ingen invandrare. Alla fängelsekunder med utländskt meborgarskap är alltså inte invandrare.

    SvaraRadera
  2. över 40 000 "flyktingar" har redan sökt asyl i sverige i år, nästa år är prognosen ännu högre..Året efter det ännu högre......

    SvaraRadera
  3. Det är skillnad på att "söka asyl" och få uppehållstillstånd. Invandring har med att göra att personer stannar i minst ett år med uppehållstillstånd eller uppehållsrätt. Det har inte de som söker asyl. Därmed när man får asyl.

    SvaraRadera
  4. Största skillnanden är väl kostnaden, att betala hotell och vandrarhem till giriga företagare för dom tiotusentals människorna är dyrare än när socialen sen betalar lägenheten åt dom när dom fått uppehållstillståndet-.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Nu pratar vi om massarbetslöshet och detta begrepp som Sd inte vill fylla med innehåll. När det handlar om hotell och vandrarhem kan jag bara uttala mig för hur det är i Ystads kommun. Här är det seriösa företagare och en förening som har flyktingboende. De är seriösa och tar hand om människor på bästa sätt. Här är det inga profitörer. Staten har hand om personer från andra länder under lång tid och står för alla kostnader. Det gäller att personerna får utbildning, sin utbildning snabbt validerad och sedan arbete.

    Men som sagt. Nu är det begreppet massarbetslöshet vi diskuterar.

    SvaraRadera
  7. Oscar Peterson9 december 2012 17:29

    Hej Roger.

    2011 delades det ut 93134 st uppehållstillstånd. Av dessa var 32114 st anhöriginvandrare. 12745 st var flyktingar.
    Sedan 1980 har migrationsverket delat ut 1529666 st uppehållstillstånd.

    Noter att detta är migrationsverkets egna siffror (se källa nedan)

    jag antar att SD:are menar att det är en massa människor som har invandrat och att vi därmed har en massinvandring.

    Jag har för mig att byggandet at bostäder ligger runt 20000 lgh per år.

    Vi saknar bostäder, vi saknar jobb och ändå har vi 93134 st nya medlemmar i vår svenska gemenskap att ta hand om.

    Källa:
    http://www.migrationsverket.se/download/18.478d06a31358f98884580007980/tabs1.pdf

    källa:http://www.migrationsverket.se/info/5228.html

    SvaraRadera
  8. Vi ska dra bort svenskar som återinvandrar, medborgare från EU och EES som har ordnat bostad och arbete, studenter från andra länder samt de som utvandrar. Om vi utgår ifrån summan ovan på 1,5 miljon får vi räkna på alla som har dött också. De som får asyl är faktiskt de som uppfyller de villkor som FN och andra länder har satt upp rörande vad som ska gälla om man söker asyl.

    Räknar vi bostäder sedan 1980, med 20 000/år, blir det 640 000 bostäder. I varje bostad räknas ungefär 1,5 personer.

    Sd använder begreppet massinvandring för att beteckna tillståndet just nu, att massa människor invandrar till Sverige just nu, och fokus ligger på flyktingar. Detta utifrån att de vill hjälpa dessa människor i deras närområden. Med tanke på att 15 500 svenskar återinvandrar och över 23 000 personer kommer ifrån EU och EES kan man fundera på vad Sd ska göra för dem för att hjälpa dessa personer.

    Det du berör rörande jobb och bostäder handlar i grunden vad det är för politik på dessa områden som Sverige ska föra, inte på invandringen.

    SvaraRadera
  9. Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med "återvändande svenskar". Jag hoppas att du inser att man som svensk medborgare inte behöver ansöka om uppehållstillstånd för att få åka tillbaks till sitt hemland efter en utlandsresa. Du får nog förtydliga lite vilka svenskar som ingår i utdelade uppehållstillstånd.

    Vad gäller dina siffror från EES/EU är de korrekta. Låt oss dra bort dem så har vi runt 70000 st uppehållstillstånd. Det är ändå en massa människor, motsvarar en medelstor svensk stad.

    Vad "människor som har dött" betyder förstår jag inte. Det föds ungefär lika många som dör i Sverige (runt 1,8 per familj) och bland utomeuropeer något fler. Det torde liksom utjämnas, inte sant?

    Visst har du rätt i att de som får asyl får det pga reglerna. Vad gäller de som FN kallar för kvotflyktingar uppgick de till 1846 stycken under förra året.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart får de inte uppehållstillstånd men när Sd pratar om massinvandring kör de in alla i begreppet. De tar inte upp att 15 500 av dessa personer är svenskar som återvänder. De tar inte heller upp EU- och EES-medborgare eller utländska studenter. Istället väver de ihop massinvandring med begreppet asyl. Lyssnaren får därmed intrycket av att det är oerhört många som får uppehållstillstånd eller uppehållsrätt. Massinvandring sätts också lika med asylsökande men det är två helt olika saker. Vi ska använda oss av Migrationsverkets definition.

      När det handlar om människor som dör handlade det om talet om hur många som har kommit hit sedan ett visst årtal.

      Radera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  11. Lars Flemström10 december 2012 15:47

    Det vore önskvärt om de blogginnehavare, som kritiserar SD:s desinformation snabbt bemöter den desinformation från SD-sympatisörer, som förekommer på deras egna bloggar. Så att denna desinformation inte uppfattas som sanningar. Den som tiger samtycker, heter det ju. Att granska och ta reda på fakta om all statistik, som vissa kommentatorer länkar till, kräver mycket tid och arbete.

    Är man inte beredd på detta, bör man kanske inte blogga om ämnet. Min erfarenhet säger att den statistik, som SD laddar upp, praktiskt taget aldrig bevisar det som skulle bevisas.Vad som egentligen är sanning, är ännu svårare att besvara. Ovanstående länk "Myten om den restriktiva flyktingpolitiken" leder till en blogg, som påstår att "I dagsläget tar Sverige emot radikalt fler flyktingar per capita än något annat land i hela västvärlden" - detta styrkt med statistik för tiden 1980 - 2005, vilket knappast är "i dagsläget" 2012.

    Statistiken visar emellertid inte det antal, som verkligen har fått asyl, utan det totala antalet asylsökande. Skribenten påstår också att "Nästan inga andra länder accepterar t ex asylsökande som vilseleder asyllandet om sin identitet – immigrationsländer som Australien skickar tillbaka samtliga".

    Sistnämnda påstående går inte att kontrollera. Det finns visserligen en länk till ett autstraliskt universitet, men filen som länken går till är borttagen! Att papperslösa utan vidare utvisas från Australien, utan något slag av identitetskontroll, är svårt att tro på.

    Även Roger Jönsson har fel på en punkt, och det är när han påstår att SD "vill" hjälpa flyktingar i närområdet till landet som de har flytt från. SD vill inte alls hjälpa flyktingar, och framför allt inte flyktingar från de länder i Mellanöstern och Afrika, som folk faktiskt flyr ifrån. Detta felaktiga påståend om vad SD "vill" möter man ofta från SD-medlemmar, som faktiskt tror det och förmodligen själva vill det. Men det är alltså inte partiledningens linje i praktiken.

    Det finns en fara med detta. Det finns många som reflexmässigt intar en diamentralt motsatt position till vad de tror att SD "vill". Faktum är att Sverige satsar väldigt mycket pengar på att hjälpa flyktingar i närområdena, och det är absolut inte fel.

    Men när SD använder som argument mot flyktingmottagning i Sverige, att det skulle vara billigare att hjälpa folk i närområdena, så slår man alltså in öppna dörrar, och låtsas alltså vara ett både humant och ansvarstagande parti. SD försöker ta åt sig äran av att vara enda parti som "vill" det som andra partier faktiskt gör!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ett arbete också att sköta och hinner inte administrera min sida. Jag gör inte det heller under min arbetstid. När det handlar om att Sd vill hjälpa människor i närområdet är inget som jag ställer mig bakom. Jag har bara lyft upp vad Sd ger sig vilja göra men jag förstår mycket väl vad det är Sd egentligen vill. Sd vill med detta inte ta ansvar utan skjuter över ansvaret på andra. Därmed kan partiet sluta bry sig. Jag hade kunnat vara tydligare på den punkten. Tackar för påpekandet.

      Radera
  12. Hej Lars.

    I ett ovanstående inlägg länkar jag till migrationsverket. De redovisar där massinvandringen mellan 1980 och 2011. Det är alls inga lögner eller osanningar, utan den statistik som regering och riksdag har att förhålla sig till. De enda lögnerna/missuppfattningarna som här förs fram, står Roger Jönsson för, när han vill påskina att det, i 2011 års massinvandring på 93000 st beviljade uppehållstillstånd (alltså INTE antalet ansökningar) ingår "återvändande svenskar". Jag väntar fortfarande på en redogörelse för vad Roger menar.


    Källa:
    http://www.migrationsverket.se/download/18.478d06a31358f98884580007980/tabs1.pdf

    SvaraRadera
  13. Lars Flemström10 december 2012 22:08

    Jag tycker att Roger ska svara, och inte jag, eftersom Roger äger bloggen och har startat debatten. Han har dock föredömligt besvarat de kommentarer som kom igår. Ordet "massinvandring" är ett värdeomdöme i still med "massvaccination". Hur mycket är "mass"? Jag håller dock med Roger om att vi inte har någon "massinvandring" idag, om vi jämför med t.ex. Kenya och Pakistan eller Syrien före inbördeskriget. Det är dessutom något tveksamt om vi ska räkna in personer från våra nordiska grannländer, eller andra EU-länder i begreppet "invandrare". även om de formellt (i Migrationsverkets statistik) är det. Med äldre gränser så hade ju även skåningar, som flyttat norrut, varit invandrare. Vad Roger menar med "svenskar som invandrar tillbaka till landet" får han förklara själv, men frågan är om det inte är du som ljuger, när du beskyller Roger för att ljuga. Man kan faktiskt mista sitt svenska medborgarskap, både på egen begäran och "automatiskt" i vissa fall. Och i så fall är man en "invandrare" om man återvänder till Sverige. Statistiken, som du hänvisar till, över antal beviljade tillstånd, säger ingenting om hur många som fortfarande är kvar i Sverige. För att få ett grepp om "massinvandringen" måste man rimligen också ta med utvandringen, inkl tidigare flyktingar som återvänt hem. Eftersom statistiken går tillbaka till 1980 omfattar statistiken även personer som i alla aveenden, eventuellt med undantag för hudfärg, är svenskar. Har du problem att idag möter fler personer med "utländskt utseende" på gatan idag än för ett halvsekel sedan? Är du tillräckligt gammal för att minnas vad vi tyckte om de finska invandrarna på den tiden? Det minns jag. Man vänjer sig.

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. I det du redovisar Oscar Peterson ser vi att 499 073 personer är personer som har fått tillstånd att arbeta, studera, är adopterade och kommer hit enligt EES-avtalet. Då återstår en miljon personer. I denna siffra ingår också "kärleksinvandrare", alltså personer som en svensk gifter sig/förlovar sig med och som kommer till Sverige. Vi kan också se hur "massinvandringen" förflyttas ifrån att handla om flyktingar till att handla om personer inom EES-avtalet. För att se om det är "massinvandring" måste man också titta närmare på utvandringen.

    Med denna sida kan vi se att utvandringen ökar för varje år som går. http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____91832.aspx.

    Det gör att det inte går att peka på att säga att 1,5 miljoner har invandrat till Sverige samtidigt som man undviker att berätta om hur många som har utvandrat.

    Jag erkänner att jag blandade ihop uppehållstillståndsgruppen med gruppen invandrat till Sverige. I den senare gruppern ingår de 15 500 svenskarna som återinvandrar. Svenskar är den enskilt största gruppen som återinvandrar. Det finns personer som har fått sitt svenska medborgarskap och sedan återvänder till Sverige. Det berättar inte Sd när partiet pratar om "massinvandring".

    I denna länk finns mycket intressant information som visar att massinvandringen inte existerar. http://www.scb.se/Pages/Article____333969.aspx

    Det är med andra ord inte så enkelt som Sverigedemokraterna försöker få det till.

    SvaraRadera
  16. Tack så mycket för ditt redogörande svar. Det är, tycker jag och många med mig, mycket viktigt att samtliga siffror redovisas, öppet och klart. Det gör du och det respekterar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god. Jag håller med dig om att det är viktigt att fakta kommer fram och att man kan diskutera det utifrån lugnt och sansat.

      Radera
  17. Oavsett hur stor nettoinvandringen är har Sverige ett stort problem och det är en snabbt växande befolkningsmängd men allt färre som arbetar pga att jobben inte växer i motsvarande omfattning. Så länge de ledande politikerna inte kan lösa detta samhällsproblem lär SD öka i opinionen med sin retorik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en viktig poäng där Leif. Istället för att fokusera på en grupp av människor är det bättre att gå till roten och ta tag i problemen på allvar. Det är definitivt jobben och att fler jobb ska skapas som är ett problem. Det är därför vi socialdemokrater fokuserar oss på dessa problem för kan de lösas blir alla vinnare.

      Radera
  18. Du skriver i början om de som är kärleksinvandrare. Du nämner där svenska män som gifter sig med asiatiska kvinnor. Det är en grupp men den överlägset stora gruppen är väl invandrare som bor i Sverige och tar hit en kvinna/man från hemlandet?

    SvaraRadera
  19. Andelen svenskar som får en partner utomlands ökar allt mer. Sedan finns det invandrare som finner kärleken utomlands. Poängen är att vi måste studera siffrorna mycket noga.

    SvaraRadera