lördag 23 februari 2013

Maramö i skuggan av Reinfeldts eventuella avgång

Min partikollega Johan Westerholm var tidigt ute och spekulerade om det kunde vara så att Anders Borg kommer att ta över partiledarskapet i moderaterna. Under de senaste dagarna har vi i media kunnat se hur spekulationerna har skjutit fart. Det verkar pågå en diskussion inom moderaterna, i varje fall i vissa kretsar, om att det är dags för Fredrik Reinfeldt att träda åt sidan och att Anders Borg tar över. Denna diskussion har nått media och är till full beskådan för alla. För Fredrik Reinfeldt är det en debatt som vingklipper honom rejält, liksom moderaterna. Fokus ligger nu på vem som ska ta över och inte sakpolitiken.

Det går självklart att spekulera varför moderaterna just nu verkar internt diskutera byte av partiledare. Det kan bero på en intern maktkamp där många anser att Fredrik Reinfeldt inte klarar av att lyfta alliansen och vill se en annan ledare. Att han har gjort sitt och vill bli av med honom för att kunna vinna ytterligare en period vid makten med en ny partiledare. Upp seglar Anders Borg som favorit.

Det kan också bero på, vilket är en större sannolikhet, att Fredrik Reinfeldt vill avgå nu för att kunna dra sig tillbaka som obesegrad moderatledare och den som knäckte socialdemokraterna samt omvandlade Sverige. För att åstadkomma det behövs en efterträdare. Anders Borg anses vara den naturliga efterträdaren. Bytet skulle ske smidigt cirka ett år innan valet men senaste dagarnas spekulationer har gjort att denna process kan snabbas på.

Några av mina partikollegor anser att detta kan komma under perioden när socialdemokraterna samlar styrkorna för att ha kongress. Socialdemokraterna skulle därmed hamna i medieskugga och det rejält. Till viss del håller jag med i den analysen men så länge Fredrik Reinfeldts avgång inte beror på intern maktkamp och Reinfeldt offras så är nyhetsvärdet mindre. Självklart är det intressant att bevaka, speciellt om moderaterna lägger en presskonferens mitt under kongressen och för att meddela skiftet, men om det inte handlar om intern maktkamp kan media bevaka det med minimala resurser. De kommer att vara där men behöver inte lägga så mycket resurser på det. De journalister som finns där klarar av att skriva artiklar och sända utan problem.

Självklart kommer inte socialdemokraterna att få det utrymme som partiet annars hade fått. En del av medieutrymmet kan försvinna iväg men inte så mycket som mina partikollegor fruktar. Media kommer att tycka socialdemokraternas kongress är viktigare då jag redan nu vågar påstå att det blir en kongress där medlemmarna kommer att ge partiledningen stenhårt motstånd i en rad politiska områden.

Om jag hade varit strateg hade jag sett till att samla styrkorna för att få maximalt genomslag i media och i den sociala världen. Här behövs rejäl samkörning och totalt fokus. Snabba nyheter behöver spridas genom kanalerna, analyser med mera. Jag skulle också se till att under kongressen släppa heta nyheter om våra politik men en del skarpa förslag samt göra tuffa utspel som hade sågat moderaterna med Anders Borg i spetsen Jag skulle också se till att plocka upp allt Anders Borg har gjort och sagt i sin roll som finansminister och sett till att sociala medierna hade mosat Anders Borg rejält. Samtidigt hade jag sett till att bilden av klassklyftornas Sverige hade blivit ett likhetstecken med Anders Borg. När det gäller affärer handlar det framför allt om hans inblandning i Nuonaffären. Det handlar också om andra affärer som han har varit inblandad i som finansminister. Samma sak alla uttalanden han har gjort som politiker. Jag bryr mig inte ett dugg om privatpersonen Anders Borg utan allt handlar om vad han har gjort och sagt som politiker. Vi ska inte attackera privatpersonen Anders Borg, som andra älskar att göra med socialdemokrater. Vi ska hålla oss på ett högre plan där vi tar itu med politikern Anders Borg.

Vi ska inte vara rädda för Anders Borg. Han må anses vara populär bland vissa i vårt land men samtidigt är han en politiker som får en helt annan roll som statsminister. Anders Borg har en del problem som går att utnyttja fullt ut. Det handlar om att han är lätt att reta upp i debatter. Han gillar att gå till personangrepp, och det är bara att utnyttja fullt ut. Han har också en fenomenal förmåga att inveckla sig i saker och ljuga om sanningen. En väl påläst motståndare har inga problem med att argumentera ned Anders Borg och få honom att framstå som en person som gärna sätter sig på andra och vet bäst. Sådana personer gillar inte svenskarna.

Jag tror också att detta kan tjatas så pass sönder att det inte blir intressant för allmänheten. En ny partiledare för moderaterna kan innebära en nytändning men om det blir Anders Borg så blir det inget nytt utan mer av samma sak. Det är inte något som väljarna vill läsa om utan om nya idéer. Det kommer inte Anders Borg att kunna leverera.

Summa summarum: Så länge Fredrik Reinfeldts avgång inte handlar om en intern maktkamp är det en nyhet som media kan bevaka med de resurser som behövs, varken mer eller mindre, samtidigt som media kan ha fullt pådrag på socialdemokraternas kongress. Även om moderaterna presenterar Anders Borg som ny partiledare och därmed statsminister för landet är det en endagsnyhet. Utspelet kan komma när S har sin kongress men då är det under en dag. Det klarar partikongressen av.

Om moderaterna kommer att byta partiledare till hösten, vid partiets stormöte, är det inte fel att socialdemokraterna presenterar en riktig saftig nyhet samtidigt. Varför inte hur socialdemokraterna tänker sig om man går till val själva eller för att tillsammans med ett annat parti bilda ny regering.

För S gäller det att samla styrkorna, samordna, se till att leverera heta nyheter och synpunkter på regeringens politik samt lösningar på dagens och morgondagens problem och utmaningar. För socialdemokraterna passar faktiskt Anders Borg bättre som huvudmotståndare än Fredrik Reinfeldt.

Martin Moberg funderar över Fredrik Reinfeldts framtid.

9 kommentarer:

  1. Mycket tyder på att Borg tar över. rykten säger att
    från en idell organisation men som lobbar åt Moderaterna har
    en person som stått Borg nära sedan tidgare.
    Denne har sagt upp sig och börjar en ny tjänst under Mars.

    Själv tror jag det handlar om byte av partisekreterare i moderaterna som denne ska ta över. Den nuvarande och förra är och var ju rätt vårdslösa med sannigen.
    Den nye är dessutom inte populär bland medarnbetarna.
    Så det kommer ske saker i Moderaterna var så säkra.
    Vi får se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant med att det också kan bli byte av partisekreterare.

      Radera
  2. Du har beskrivit kanska väl politiken som är kännetecken för S-parti ! " Jag skulle också se till att plocka upp allt Anders Borg har gjort och sagt, hans affärer och liknande och sett till att sociala medierna hade mosat Anders Borg rejält." Troligtvis är du en genomsnitt av S-politik, alltså när politiken räcker inte till då är personangrepp och smutskampanjer enda vapen som du tänker använda.Hoppas att du tillåter mig att citera dina ord i mina inlägg om att beskriva S-politiken ????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej. Det är skillnad. Hans affärer gäller Nuon och andra som han i egenskap av finansminister har varit inblandad i. Jag bryr mig inte det han har gjort och gör som privatperson. För mig gäller det politikern Anders Borg. Bra att du gjorde mig uppmärksam på att man kan tolka det jag skriver fel. Då ska jag förklara hur jag tänker.

      Radera
    2. Kanske borde försiktigheten var på plats när man uttalar sig om ansvarsfrågan i Nuon-affären. Första som granskade Nuon-affären två år sedan var journalisten Gunnar Lindstedt och han menar att såväl styrelsen som socialdemokrater och moderater bär ett ansvar: " Och Socialdemokraterna är lika skyldiga i och med att Anders Sundström satt med i styrelsen. Han försvarade köpet för ett par år sedan," säger Gunnar Lindstedt. Frågan är vem som har största anvaret för affären den som har låtit saken går vidare till styrelsen eller den som har suttit i styrelsen och gjort själva köpet ? Tror mig, ansvarsfrågan kommer att få helt annan riktning innan Nuon-affären är borttagen från mediagranskning.

      Radera
  3. Det kvittar vem som leder Moderaterna! Alla moderater har samma hjärnor (klonade) efter ett visst mönster och därmed en sak gemensamt, lika vilsna när de skyller allt man inte lyckats med, på tidigare S-regering.

    Kent W

    SvaraRadera
    Svar
    1. De vill inte ta ansvar, om det inte är något som de kan sola sig i. Allt obehagligt struntar de i, trots att de själva har skapat och förstärkt det.

      Radera
  4. Jag undrar om S byter partiledare samtidigt för de har större behov av det. Vem vill ha en svetsare som statsminister? Inte jag och inte den medelklass som måste vinnas över om S skall ha en chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Medelklassen består av löntagare och soloföretagare med vanliga jobb. Är det någon som ska representera dem så är det en svetsare som har arbetat sig upp och gjort klassresa.

      Radera