onsdag 27 mars 2013

Nu är det dags för nästa berättelse

Medan de fyra borgerliga partiledarna nu åker land och rike runt med ingenting med sig och floskelpratar om framtidskommissionens resultat laddar socialdemokraterna inför partikongressen nästa vecka. Den berättelse som alliansen har kört med har kraschlandat och fungerar inte. Den kan inte längre svara på människors frågor, hur samhället ser ut och hur vi ska möta framtidens utmaningar och möjligheter. Det är därmed dags för en ny berättelse.

I dag presenteras en SIFO-undersökning som garanterat får de politiska partisekreterarna hos alliansen, men framför allt hos moderaterna, att skakas om. Undersökningen visar att svenska folket anser att en socialdemokratisk regering är lika bra på att leda landet som en moderatledd regering. Kent Persson har uttalat sig men han lät osäker i rösten och upprepade samma sak som har sagts från den sidan sedan 2006 utan att förstå vad undersökningen säger.

Det är en tydlig signal om att svenska folket inte längre köper alliansens berättelse om hur den sidan ser på samhället och har för lösningar. En berättelse som lovade människor att

1: Genom privatiseringar ska kvaliteten i välfärden öka och det till lägre kostnad.
2: Ekonomin ska styras av normer och experter.
3: Folket ska själva ordna sin egen välfärd och välstånd genom att köpa detta på marknaden.

Verkligheten har visat att detta fungerar inte. Tron på privatiseringens lov har inte löst någonting. Istället ligger kvaliteten kvar eller till och med minskat på vissa områden. Kostnaderna har inte minskat. Inom exempel LSS har kostnaderna stuckit iväg trots att kommuner har lagt ut den på privata händer.

Människor känner sig övergivna. De upplever också att något har gått sönder, att saker och ting inte fungerar och att det är ett kallare samhälle. Människor upplever också att regeringen inte tar tag i dagens problem och framtidens utmaningar och möjligheter på allvar.

Det finns en rad problem som vi måste ta itu med. Det handlar om att det skapas för lite arbetstillfällen i Sverige, att det är massarbetslöshet, att klassklyftorna ökar, att det finns barnfattigdom, att minst 13 000 barn hamnar i utanförskap varje år, att sjukvården har försämrats och det sker nedskärningar, infrastrukturen fungerar inte, kollektivtrafiken har problem, äldreomsorgen håller inte den kvalitet som efterfrågas, skolan har försämrats och elevernas studieresultat sjunker, var fjärde ungdom är arbetslös, personer med funktionsnedsättning kommer inte in på arbetsmarknaden, människor slits ut i arbetslivet och tvingas att gå i förtida pension, sjuka utförsäkras och det saknas en riktig rehabkedja, stora barngrupper inom förskolan vilket gör att den upplevs som en förvaringsplats, skolsystemet förstärker segregering och klassklyftorna, ett förändrat klimat möts av regeringen med floskler och axelryckningar, en matindustri som har havererat totalt, en landsbygd som det pratas om men som ingen bryr sig om, avfolkningsbygder, bygder där jobben försvinner snabbt, en omställning av samhället som slår ut människor, människor som mår psykiskt dåligt får fortfarande inte hjälp, låg takt i byggandet, stress på arbetsplatsen och en upplevelse av att man inte hinner med sitt eget liv. Listan kan göras hur lång som helst.

Det här är människors vardag och upplevelser. Det är detta som upplevs som problem och utmaningar som behöver lösas. Alliansens förslag på detta är att det är upp till individen själv att lösa sådana saker. Staten håller sig på avstånd. Människor ska själv ta ansvar och sedan leva med de val som görs. Skulle en människa välja fel har den sig själv att skylla.

För oss socialdemokrater handlar det om att komma med en annan berättelse med helt andra lösningar men också visa på hur möjligheter ska tas tillvara. Det är en berättelse som bottnar i ett handslag mellan samhället och medborgarna. Samhället ska garantera att det finns en kvalitet, ordning och reda samt garantera att oavsett vilka val som en människa gör så blir valet aldrig fel. Samhället ska hjälpa, stötta men också ta fram lösningar och idéer som vi alla kan använda oss av för att bygga våra egna liv i frihet. Samhället är människors verktyg för att bygga sin framtid med hjälp av.

Förbud mot vinster i skolan får stöd av forskare. Kampen på arbetsmarknaden fortsätter. Expressen undrar om det är något som är ruttet i Sverige. Bo Widegren ställer frågor rörande Håkan Juholt. Joakim Jonsson om att i dag kommer det fakta om hur det går för Sverige. Röda berget om att Suhonen har fått vapen att använda sig av. Martin Moberg skriver om ett nytt sjukhus i Blekinge. Leine Johansson är trött på Fredrik Reinfeldts tal om att socialdemokraterna inte är ett regeringsalternativ. Johan Westerholm om senaste boken om socialdemokratin.

42 kommentarer:

  1. Det är lite oklart vilka som är de kontraktsslutande parterna? "Samhället", du menar "staten" eller?

    Och om nu inget val människor gör (inget alls?) ska kunna bli fel, kan vi tänka oss att några har möjlighet att välja rätt åtminstone?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Staten, regionerna och kommunerna. Via dem ska det finnas system som utgår ifrån den enskilde och att denna ska garanteras högsta kvalitet i välfärdstjänsterna.

      Alla ska veta om att välfärdstjänsterna håller högsta kvalitet. Exempelvis i valet av skola. Där ska man rent teoretiskt kunna ha en ögonbindel, och sedan kasta pil på en vägg där skolor finns uppsatta. Oavsett var pilen landar håller den skolan högsta kvalitet efter som samhället garanterar att det också ska vara så.

      Radera
  2. S-trovärdighet börjar ifrågasättas av medlemmaarna oxå nu. För att vara trovärdiga måste vi leva som vi lär.Vi väljer på ett ålderdomligt sätt att "hålla ihop och täcka" för egna feltramp när vi borde punktmarkera dom istället och ta statuera exempel i egna ledet. Den trovärdigheten skulle ge oss alla regnbågens väljare 2014. Varför väljer vi en sådan strategi? helt vansinnigt. Allt kommer upp hela tiden ändå. Idag känns det som om istället för -blått-rött- // så handlar det om -blått-rått-rött- Den röda manteln klär rått illa. Vi måste våga ta ställning OCH avstånd./M

    SvaraRadera
  3. Rätt kul höra Alliansen partiledare på Gomorronnyheterna.
    Man fick sig faktiskt ett gott skratt. Men egentligen borde man gråtit.
    För de små psykopatliven menar ju faktiskt allvar.

    Reinfeldt. han talade i princip om fri invandring och att de med slitsamma jobb
    ska omskola sig vid 55 och söka lättare jobb. Som om en arbetsgivare vill anställa en utsliten 55-åring.
    Björklund han är mest rolig han menar att bidrag för invandringen är onödigt.
    Det är arbetsförmedling som ska möta invandrarna när de kommer-
    Precis som om alla skulle erbjudas bli arbetsförmedlare och erhålla den lön dessa har.

    kort sagt det är bara defintionsmässigt korkade arbetstagare som tror på dessa fyra psykopater.

    SvaraRadera
  4. Den 25 mars ställde jag en fråga i ditt blogginlägg: "Nu måste vi arbeta hårt" där du skriver om hur människor delas upp i vi och dem av de borgerliga.
    Jag ställde då frågan till dig hur Socialdemokraterna tänker göra med pensionärsskatterna? Ska det fortsätta som nu med högre skatt på pension på lika lön som borgerligheten hittat på - eller kommer skatten att sänkas även för pensionärerna så dessa behandlas med ett lika värde i samhället.
    Du tystnade totalt och svarade inte. Därför ställer jag här frågan om igen och hoppas på ett svar.

    Kent W

    SvaraRadera
  5. Skatten för pensionärer ska sänkas till samma nivå som den som arbetar. Det är socialdemokraternas mål.

    SvaraRadera
  6. Ditt löfte är orimligt eftersom en pensionär redan idag betalar mindre skatt än motsvarande löntagare pga att pensionären slipper den drygt 10% iga allmänna löneskatten.

    Så trots jobbskatteavdrag betalar en arbetande fortfarandfe mer skatt än motsvarande pensionär. Eftersom denna skatt inte syns i skatteverkets tabeller verkar många socialdemokrater ha dragit rätt märkliga slutsatser, det gäller som politiker att lära sig fakta !

    SvaraRadera
  7. Du glömmer att pensionärerna har mindre i inkomst än vad den som arbetar har. Du glömmer också att många av pensionärerna redan har betalat den skatten som du påpekar. Du glömmer också att pensionär uppskjuten lön som dessa personer hårt har slitit ihop. Att du vill att pensionärerna ska betala mer i skatt är en sak men det vill inte vi socialdemokrater.

    SvaraRadera
  8. Jag glömmer ingenting alls. OM du ska jämföra skatten pensionär/arbetande betalar ska du väl jämföra motsvarande siffror, annars faller ju hela resonemanget totalt.

    Pensionärerna har INTE betalat denna allmänna löneskatt skatt på de pengar de fonderat för sin pension (uppskjutna lön), varken när de avsattes eller när de tas ut.

    Dessa elementära saker bör en politiker kunna hålla reda på tycker jag !

    SvaraRadera
  9. När infördes denna skatt? Den infördes 1994. Så i stort sett en stor del av dagens äldre har betalat denna.

    Det är ännu en gång bra att du erkänner att pensionärer ska betala mer i skatt än den som arbetar. Med tanke på arbetsgivaravgifternas andel av lönen så borde väl pensionärerna betala än mer enligt ditt resonemang.

    Här ser ni alla ni som är pensionärer och som läser min blogg. Jonny vill att ni betalar mer i skatt. Det vill inte jag och socialdemokraterna.

    Nu är det dock dags att du presenterar dig. Vad heter du i efternamn och vilket parti företräder du? Du bedriver en klar politisk linje så det är inte mer än rätt att du nu berättar för alla läsarna vad du står för.

    SvaraRadera
  10. Pensionärerna har INTE betalat denna allmänna löneskatt skatt på de pengar de fonderat för sin pension (uppskjutna lön), varken när de avsattes eller när de tas ut.

    Vet du inte dessa grundläggande fakta ?

    Jag har inget emot att sänka pensionärernas skatt, det kan behövas speciellt med tanke på att ditt parti stal ett par hundra miljarder från dem.

    Men man ska inte ljuga och påstå att de har lägre skatt än motsvarande löntagare som arbetar.

    Jag tillhör inget parti av den enkla anledningen att inget parti motsvarar mina åsikter till den grad att jag kan acceptera det som "mitt parti".

    SvaraRadera
  11. De har varit med och betalat. De har slitit hårt för att bygga vårt land. Tacken vi sänder, som du verkar backa upp, är att det bryr vi inte oss om.

    Det du glömmer är att i stort sätt hela arbetsgivaravgiften går till saker som vi löntagare avstår från att själva betala in till. Det är inte skatt utan avgifter. Sedan har vi den allmänna löneskatten men det har också pensionärerna betalat när de arbetade.

    Respekt för den ståndpunkten rörande partier.

    SvaraRadera
  12. Men snälla nån !

    1. Du påstår att en pensionär betalar mer skatt än motsvarande löntagare, det är ett osant påstående som jag invänder mot.

    2. Arbetsgivaravgiften är avstådd lön. I den ingår allmän löneavgift som är en ren statlig löneskatt och som har noll och intet med olika socialförsäkringar att göra, en ren löneskatt.
    Denna skatt har pebsionärer INTE betalat på sin uppskjutna lön (pension) varken när pengarna fonderades eller när de tas ut.

    3. Jag skriver : Jag har inget emot att sänka pensionärernas skatt, det kan behövas speciellt med tanke på att ditt parti stal ett par hundra miljarder från dem. Alltyså bryr jag mig.

    Mitt bästa scenario vore i nuläget en koalition mellan M + S (den del av S som är icke-socialistisk, jag ser helst en delning av S). Det skulle ge en stark och handlingskraftig regering. Som det ser ut nu är risken stor att vi får en instabil S+Mp+V regering utan egen majoritet eller en alliansregering utan egen majoritet, ingetdera är bra för Sverige.

    Det värsta alternativet är i detta sammanhang en regering där Mp och/eller V ingår med tanke på de eftergifter man måste ge dessa partier.

    Vi behöver en långsiktig energipolitik med en ny oerhört bättre genertation kärnkraft som löser vårt avfallsproblem, vi behöver en stabil ekonomisk politi, en bra utrikespolitik, en sund miljöpolitik. Detta får vi inte med Mp och V i en regering.

    SvaraRadera
  13. Men snälla Jonny.

    Men Jonny, de som är pensionärer har betalat den skatten också. Bra att du skriver samma sak som jag gjorde rörande arbetsgivaravgiften.

    Stal? Läs mina svar om detta i tidigare inlägg. Utan dessa pengar hade statsskulden varit ännu högre och Sverige hade inte fått bättre kreditbetyg, vilket har gynnat de äldre också. Hade inte pengarna använts hade raset fortsatt. Du måste sätta det i större sammanhang.,

    Det finns inget parti som driver en politik för att pensionärerna ska få tillbaka dessa pengar i dag. Borgarn var också inblandade i detta. De äldre fick sänkt skatt 2003-2006, ett sätt att betala tillbaks. De fick också högre bostadstillägg, högre pensioner och liknande. Det drev den socialdemokratiska regeringen.

    Jag tror att det kan bli helt andra konstellationer. När socialdemokraterna har styrt med socialdemokratisk politik har det gått bra för Sverige. Att styra med nyliberal politik har försvagat landet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, pensionärerna har INTE betalat denna skatt på sin uppskjutna lön (pension), varken då pengar avsattes till eller när den tas ut.

      Pensionärer betalar mindre skatt, sluta tramsa i denna fråga. Sänk gärna skatten för dem men påstå inte att de betalar mer skatt än motsvarande löntagare, lite ärlighet i politiken vore en förbättring.

      Pensionen är som sagt befriad från allmän löneskatt.
      Förstår du inte hur skattesystemet fungerar ?

      Stal är givetvis fel ord, konfiskerade ska det vara.
      Om nu du är så oroad över statsskulden så lär väl ditt parti konfiskera ännu mer pengar för att minska den, märkligt nog ökade trots detta statskulden under perioden 2002-2006 under förra S-regeriongen, under alliansen har den minskat.

      Nu ser vi resultatet av denmna konfiskation, PRO kritiserar den starkt och vi vet att om detta inte gkorts hade dagens pensionärer haft ett betydligt bättre läge.

      S är inte känt för att sänka skatter, tvärtom, ni var t.ex emot varenda steg i jobbskatteavdraget. Ditt partis trovärdighet i den frågan existerar inte.

      En S-regering med allianspartier verkar orimlig så länge ditt parti inte gör sig av med sin extrema vänsterflygel.

      Det har inte gått bra för Sverige under en mycket lång period av S-regeringar under 70-talet och framåt, då var skatteskruven uppskruvad till max och det fanns inte mer att klämma ut. Ditt parti har alltid ridit på vågen att öka skatter och när det ledde till ett stagnerat samhälle så var det slut. Ni har ingen annan politik än att öka skatterna och den leder till vägs ände.

      Sverige behöver ingen fascism eller socialism, vi medborgare mår bäst i en liberal marknadsekonomi med stark statlig sektor vad gäller välfärd.

      Radera
    2. Kom igen nu Jonny. Sluta stå i hörnan och kör med att allt som socialdemokraterna skriver, säger och gör är fel. Du vet mycket väl att pensionärer betalar mer i skatt. Menar du på allvar att de som är pensionärer aldrig har betalat allmän löneavgift?

      Jag förstår hur skattesystemet fungerar. Det är bra att du fortsätter att tycka äldre ska betala mer i skatt.

      Fakta finns Jonny. Du kan inte ducka för det.

      När det handlar om bromsen beror den helt och hållet på att tillväxten är för låg. Det beror helt och hållet på att regeringen inte har bedrivit en aktiv politik för tillväxt. De pengarna som togs ut för att betala statskulden hade inte påverkat bromsen. Den styrs av tillväxten och hur ekonomin ser ut. Det är fakta Jonny,

      Menar du på fullt allvar att S inte sänkte skatten för människor 2003-2006? Menar du på fullt allvar att vi socialdemokrater inte sänkte skatten med 25 öre under den periodens sista år i Ystads kommun?

      Du får vänta och se vad som händer efter valet men det kan uppstå intressanta konstellationer om inte väljarna ger S rejält mandat.

      Det du inte vill berätta om politiken från 1976 och framåt är att nyliberlismen biter sig fast. Du har ju sett Lönesänkarna.

      Bra att du erkänner att det behövs en stark statlig sektor rörande välfärden. Marknadsekonomin ska tjäna människor. Inte tvärtom.

      Radera
    3. Än en gång : Pensionärerna har INTE betalat denna skatt på sin uppskjutna lön (pension), varken då pengar avsattes till eller när den tas ut.

      Vad är det du inte förstår i ovanstående mening ?

      Samt :
      Sänk gärna skatten för pensionärerna men påstå inte att de betalar mer skatt än motsvarande löntagare, lite ärlighet i politiken vore en förbättring.

      Vad är det du inte förstår i den meningen ?

      S har inte aktivt sänkt skatten mig veterligen på riksnivå, de har höjt grundavdrag vilket regelmässigt görs, det kallar jag inte skattesänkning eftersom det kompenserar för ökade lönenivåer, ditt parti har sagt nej till varje enskilt steg i jobbskatteavdraget, eller hur ? Varför ?

      Att tillväxt är dålig finns det en viss faktor som påverkat, den globala ekonomin har kapsejsat och länder står som tomma skal med stora statsskulder runt oss. Sverige har däremot ett gyllene tillfälle att pga sin starka ekonomi klara sig bra genom denna långa kris som bara börjat. Denna kris kommer att ta flera år till att ta sig igenom.

      Inget alliansparti kan regera med S i dess nuvarande form, det vore självmord för det partiet, C, Fp och Kd för förvisso en förtvinande tillvaro eftersom deras profil inte ger dem något större berättigande gentemot andra partier.

      4% spärren är förvisso ett odemokratiskt inslag, det skulle i princip kunna leda till att en så pass stor valmanskår som ca 15% av väljarnas röster kastas i soptunnan av det svenska systemet i värsta fall (V+Kd+C+Fp), inget vidare demokratiskt.

      Radera
  14. Aha. Det var snillrikt att skriva på det sättet Jonny. Så den allmänna avgiften finns. Den som arbetar betalar den men när de blir pensionärer har de aldrig betalat den.

    Du vet väl om att därmed betalar arbetslösa mer än den som arbetar, inklusive avgiften Jonny.

    Klart det är en skattesänkning. Om du går in och läser artiklar från den tiden eller årsböcker ser du att det står sänkt skatt. Eller det är du Jonny som bestämmer vad det ska stå?

    Problemet är att alliansen inte tar tillvara möjligheterna. Det borde du också se eller hur?

    Säg inte det Jonny. De förlorar på att samarbeta med M. Det kan till och med vara så att de kan vinna mer på att samarbeta med S.

    SvaraRadera
  15. Men snälla nån, förstår du inte ?

    Pensionärerna har INTE betalat denna skatt på sin uppskjutna lön (pension), varken då pengar avsattes till eller när den tas ut.

    Vad är det du inte förstår i ovanstående mening ?

    Därmed betalar pensionärer mindre skatt på sin pension än motsvarande löntagare trots effekten av jobbskatteavdraget.

    Varken du, Lövfen eller andra socialdemokrater verkar förstå hur skattesystem fungerar i Sverige, det är oroväckande.

    Antingen förstår ni inte eller så ljuger ni medvetet, jag hoppas att ni bara är felinformerade.

    SvaraRadera
  16. Jag förstår men du misstolkar mig. Läs igen vad jag skriver. Pensionärerna i dag har redan betalat denna avgift. Nu gör de det inte. Trots det betalar pensionärerna fortfarande högre skatt. Tittar vi på hur mycket de betalade i skatt när de arbetade och de som arbetar nu betalade de mer skatt då. De fortsätter att betala mer i skatt nu när de är pensionärer. Det borde till och med du inse Jonny.

    Du misstolkar.

    Det ska vara samma skattenivå mellan den som arbeta och den som arbetar.

    Socialdemokraterna vet mycket väl hur skattesystemet fungerar.

    Det är så att den som är arbetslös betalar mer i skatt än den som arbetar trots att den senare också betalar avgiften. Är det rätt? Ska den som är arbetslös, en arbetslöshet som beror på att det är ont om arbete och där samhället har svikit, ska betala högre skatt?

    Du får komma in på banan igen Jonny. Du gillar att prata nedlåtande till andra personer. Bättre än så kan du.

    SvaraRadera
  17. Svar nej, du förstår inte.

    Pensionärerna betalar inte denna avgift på sin uppskjutna lön (pensionen), varken när medel avsattes eller när de tas ut, därmed betalar de mindre skatt på sin pension är motsvarande löntagare trots jobbskatteavdraget.

    Detta kommenterade jag tidigt under våren 2010.

    Detta har även påvisats senare t.ex här av några nationalekonomer :

    http://www.dn.se/debatt/pensionarer-beskattas-inte-hardare-an-lontagare

    Du visar gång efter gång att du inte förstår (vilket ju är att föredra framför att du medvetet skulle ljuga).

    Jag påpekar bara felet i det du påstår. Du är i gott sällskap, många ledande S-politiker inklusive din partiledare har inte förstått detta.

    Jag har tidigare inför valet 2010 försökt lära via kommentarer riksdagspolitiker i ditt parti hur t,ex jobbskatteavdraget fungerade (vilket de inte visste), kunskapsbrister inom elementära områden som man borde kräva att riksdagspolitiker kunde.

    Jag talar inte nedlåtande, jag försöker sprida fakta. Politiker av alla dess färger gillar att sprida svepande och felaktiga uppgifter.

    Jag kan bättre trots att jag är lekman verkar det som !

    SvaraRadera
  18. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  19. Då utgår jag ifrån att du anser att löntagare i andra länder ska ha sänkt skatt medan pensionärer ska betala mer i skatt. Med ditt resonemang ska pensionärer som exempelvis har 20000 i pension betala 900 kronor till i skatt för att det i så fall skulle vara "jämt".

    "Lekmannen" Jonny slår till igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar inte läsa vad jag skriver.

      Radera
  20. Var någonstans kommenterade du detta 2010? Egen hemsida/blogg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Genom insändare till svenska tidningar som DN, Expressen, Aftonbladet (man valde att inte publicera dem).

      Genom att kommentera på S-bloggares felaktiga påståenden.

      Senare publicerade DN som sagt mha nationalekonomerna i artikeln jag länkade till.


      http://www.dn.se/debatt/pensionarer-beskattas-inte-hardare-an-lontagare

      Radera
  21. Kul med debattörer som har självförtroende Jonny = )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs och lär :

      http://www.dn.se/debatt/pensionarer-beskattas-inte-hardare-an-lontagare


      Jag brukar ha bra kött på benen om jag diskuterar något.

      Radera
  22. Intressant vinkling. När dessa pensionärer inte var pensionärer betalade de skatten men när de blir pensionärer har de helt plötsligt inte betalat denna avgift. Spännande sätt att resonera (vilket ju är att föredra framför att du medvetet skulle ljuga).

    Klart jag förstår hur det fungerar. Jag förstår hur den sänkta skatten fungerar för de som arbetar. Jag förstår hur detta skattesystemet fungerar. Ett system som ger de största sänkningarna i kronor räknat till de som tjänar mest.

    Sedan är det så att pensionärer betalar mer i skatt via läkemedelsinköp, besök på sjukhusen, hemtjänst, avgifter med mera. Pensionärer är hårdare beskattade samtidigt som de har lägre inkomst. Så den totala skatten de betalar är högre än för löntagare, även när löneavgiften är inräknad. På 20 000 är löneavgiften 1200 kronor. Räknar vi bort att en pensionär betalar 300 kronor mer i skatt varje månad, vid samma pensionsnivå - en nivå som många pensionärer inte är i närheten av. Då är det 900 kronor kvar. För en pensionär som har hemtjänst innebär det att de har betalat mer i avgifter, avgifter som är skatt.

    Det är så att många av dagens pensionärer har betalat löneavgiften när de arbetade och fick därmed se en del av sina pengar försvinna iväg. Det betyder att den löneavgiften de betalade tar bort den löneavgift som dagens löntagare betalar när man jämför rakt av. Kvar har vi sedan den vanliga skatten. Där ligger löntagarna lägre medan pensionärerna får betala mer i skatt. Det är inte rättvist. Oavsett hur du resonerar Jonny, (vilket ju är att föredra framför att du medvetet skulle ljuga).

    Du vet väl om att den som är arbetslös betalar mer i skatt än de som arbetar. Till och med högre trots att de som arbetar betalar löneavgiften. Det är mycket intressant.

    Kan bättre???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs och lär

      http://www.dn.se/debatt/pensionarer-beskattas-inte-hardare-an-lontagare

      Trots mina upprepade försök att visa hur det ligger till så verkar du inte förstå. Eftersom jag inte tror att du är dum, tvärtom, så får jag tyvärr anta att du sitter fast i din egen argumentation och inte vill erkänna att du har fel.

      Att erkänna att man har fel är en viktig mänsklig egenskap som politiker tycks ha stor brist på. Tråkigt minst sagt.

      Nu börjar du istället försöka slingra dig ur diskussionen genom att börja prata om annat märker jag.

      Lite mer fakta :

      Den allmänna löneavgiften är på 9.88% 2013.
      Det innebär att en löntagare med 20000:- i månaden betalar ca 1976:- i månaden i denna statliga skatt.
      INTE 1200 som du påstår.

      Pensionärer betalar inte mer än mig för läkemedel, de kan välja att nyttja samma tjänster som mig via RUT eller avstå etc. De har förmåner i form av lägre avgifter för kommunal trafik etc. Inget av detta har med beskattning av deras pension att göra.

      Att pensionärer med låg inkomst bör få det bättre är vi nog överens om, höjt grundavdrag är en sak som kan förbättra deras situation. En återbetalning av de hundratals miljarder som förra S-regeringen konsfiskerade av deras pengar en annan.

      Arbetslösa betalar inte allmän löneavgift, visste du inte det ?

      Du borde kunna bättre än så här !
      Erkänn att du har fel, ta konsekvenserna av det och gå vidare. Att begära förbättringar för de pensionärer med sämsta utkomsten är helt rätt men argumentationen ska baseras på fakta och inte på osanningar.

      Radera
    2. När det gäller allmänna löneavgiften får jag korrigera mig.

      Fast om skatten på arbete ska sänkas så borde det vara denna skatt. Det vinner arbetsgivaren i så fall, vilket skapar utrymme.

      Självklart har jag koll på läget Jonny. Det har bara varit så roligt att se dina frustrerande inlägg så jag har inte kunnat låta bli att driva med dig ; )

      Dock vill jag fortsatt framhålla att pensionärerna har också betalat denna allmänna löneavgift när de arbetade.

      Du måste dock hålla med om att vi inte behöver ha ett skattesystem där du betalar olika skatt beroende på vilken inkomst du har. Det öppnar upp för skatteplanering, vilket har skjutit fart nu.

      Jo, det vet jag om arbetslösa men det är faktiskt en grupp som i dag betalar mest skatt av alla, tillsammans med sjuka. Rätt så konstigt, vilket jag tror du kan hålla med om.

      Radera
    3. Att pensionärer betalat allmän löneavgift när de arbetade är rätt ovidkommande för diskussionen huruvida pensionärer betalar mer skatt än motsvarande löntagare eller ej.

      Sanningen är som sagt att löntagaren betalar mer skatter på sin lön än motsvarande pensionär på sin pension och jag ser fram emot att du påtalar detta för dina kolleger i partiet som fortfarande är i villfarelsen att så inte är fallet.

      Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Du måste dock hålla med om att vi inte behöver ha ett skattesystem där du betalar olika skatt beroende på vilken inkomst du har. Det öppnar upp för skatteplanering, vilket har skjutit fart nu."

      Skatteplanering har existerat och kommer att existera så länge skatter existerar. Vi ska försöka ha ett så rättvist skattesystem som möjligt och täppa till hål som ger oönskade effekter.

      Med ditt synsätt skulle det innebära att du antingen vill höja pensionärernas skatt eller sänka arbetstagarnas skatt, dvs du kommer då fram till en helomvändning till den ståndpunkt du hade tidigarte !

      Arbetslösa och långtidssjukskrivna betalar inte allmän löneavgift så de betalar inte alls mest skatt.

      Radera
  23. TILLÄGG:

    Du skriver även "Ett system som ger de största sänkningarna i kronor räknat till de som tjänar mest."

    Vilket ju inte heller är korrekt.
    Detta är även det en osanning som brukar spridas av ledande S-politiker.

    Sanningen är att jobbskatteavdraget ger mest vid ca 28500:- i månadsinkomst vilket råkar vara ungefärligen vad en genomsnittlig hetlidsanställd svensk tjänar i månaden.

    Om man tjänar 30000, 300 000 eller 3 miljoner i månaden så far man inte ett korvöre mer i skattesänkning pga jobbskatteavdraget.

    Argumentation ska baseras på fakta och inte på osanningar.

    SvaraRadera
  24. Snyggt Jonny.

    Kollade ekonomifakta. Där finns en intressant tabell om jobbskatteavdraget som visar att nettoinkomstökningen på grund av denna ökar med 4,4 procent för den som tjänar 900 000 kronor om året. Den som tjänar mer vinner också mer på detta.

    Använder du räknesnurran på ekonomifakta ser du också att ju mer du tjänar i pengar.
    http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/Jobbskatteavdraget/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du bör nog läsa diagram lite bättre ...

      Sanningen är att jobbskatteavdraget ger mest vid ca 28500:- i månadsinkomst vilket råkar vara ungefärligen vad en genomsnittlig hetlidsanställd svensk tjänar i månaden.

      Om man tjänar 30000, 300 000 eller 3 miljoner i månaden så far man inte ett korvöre mer i skattesänkning pga jobbskatteavdraget.

      Vad gäller procent så ser du att ju mindre man tjänar ju högre procentuell förbättring får man.

      Argumentation ska baseras på fakta och inte på osanningar.

      Radera
  25. Just den procentuella ökningen av nettoeffekten av jobbskatteavdraget är mycket intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se ovan så tänker du kanske lite annorlunda...

      Radera
  26. Glad Påsk Jonny.

    Jag vet hur jag tänker. Denna diskussion har avslöjat mycket bra hur du tänker och hur du opererar på olika bloggar. Det har också avslöjat din inställning till socialdemokraterna.

    Jag gillar att du skriver att argumentation ska baseras på fakta. Sedan drämmer du till med procenten. Du undviker smidigt att berätta att även en hög procent för de med små inkomster är mindre i kronor räknat än den som tjänar mycket. Se ovan så tänker du kanske annorlunda.

    SvaraRadera
  27. Glad påsk själv.

    Socialdemokraterna består av två huvudfraktiuoner, en vettig liberal och en vriden socialistisk. Du får väl gissa vilken jag gillar och vilken jag ogillar.

    Jag ser att du väljer att fortsätta slå röda dunster i väljarnas ögon.

    Än en gång repeterar jag fakta :

    Sanningen är att jobbskatteavdraget ger mest vid ca 28500:- i månadsinkomst vilket råkar vara ungefärligen vad en genomsnittlig hetlidsanställd svensk tjänar i månaden.

    Om man tjänar 30000, 300 000 eller 3 miljoner i månaden så far man inte ett korvöre mer i skattesänkning pga jobbskatteavdraget.

    Vad gäller procent så ser du att ju mindre man tjänar ju högre procentuell förbättring får man.

    Varför kan du inte ta till dig sanningen som en man ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag utgår ifrån att du såg på ekonomifakta diagrammet som visade effekterna av jobbskatteavdraget. De som tjänade mest fick också störst effekt.

      Tabellen här längst ned är ju rena godiset:
      http://www.aip.nu/default.aspx?page=3&nyhet=41024

      Som en man? Nä, jag tar det mer som en delfin vet du.

      Radera
    2. Snälla nån, nu blandar du äpplen och päron, vi talar om jobbskatteavdraget.

      Än en gång repeterar jag fakta :

      Sanningen är att jobbskatteavdraget ger mest vid ca 28500:- i månadsinkomst vilket råkar vara ungefärligen vad en genomsnittlig hetlidsanställd svensk tjänar i månaden.

      Om man tjänar 30000, 300 000 eller 3 miljoner i månaden så far man inte ett korvöre mer i skattesänkning pga jobbskatteavdraget.

      Vad gäller procent så ser du att ju mindre man tjänar ju högre procentuell förbättring får man.

      Sluta nu att försöka blanda bort korten.
      Jag har rätt, du hade fel. Erkänn det, dra slutsatser av det.

      Pensionärer betalar INTE mer skatt på sin uppskjutna lön (pension) än motsvarande löntagare.

      Att påstå det trots att man blivit överbevisad vore oärligt.



      Radera