söndag 5 maj 2013

Nu är det dags för visionerna

Jag hoppas innerligt att kvällens partiledardebatt blir startskottet på att den politiska diskussionen höjs upp till en ny nivå. Det är för mycket pajkastning och försök till billiga poäng. Nu finns möjligheten att äntligen börja prata om vad för Sverige som ska finnas efter valet 2014. Det är väljarna och landet värda att få veta. Nu är det upp till partiledarna i kvällens debatt att leva upp till detta. Den som inte gör det är med andra ord körd.

Tyvärr har den politiska debatten hållit sig på en låg nivå under ett bra tag, framför allt från regeringen och Sd. Det är mycket att skylla på andra, att peka ut tidigare regeringar som ansvariga för dagens problem, att använda nedsättande ord och begrepp. De som är värts på detta är Fredrik Reinfeldt, Anders Borg och Jan Björklund. Det går inte en enda debatt eller utspel från dem utan att det pekas finger, kommer med öknamn, nidbilder och att skylla ifrån sig.

Å andra sidan är den formen av utspel från regeringen ett bevis på att alliansen inte har mer att komma med. Skulle det vara något så är det i stort sätt mer av det som har varit, och som vi ser effekterna av i dag. När visionerna är borta återstår det att försöka förlöjliga den politiska motståndaren och osynliggöra sitt eget misslyckande. Kvällens debatt har möjligheten att bryta med detta gamla sättet att debattera och lyfta upp den politiska debatten på en ny och högre nivå.

Jag förväntar mig att i kväll få ta del av vad partiledarna tycker om samtiden och vad för plan man har för att skapa en bättre framtid. Det är med andra ord dags för lösningarna på dagens problem och dags för visionerna att träda fram.

Självklart är det så att regeringen får klä skott för sin politik. Så är spelreglerna. Regeringen styr och den politik som bedrivs skapar effekter av olika slag. Det kan vara effekter som förstärker något eller så kan det vara en effekt som är knapp synlig. Detta får alliansens partiledare finna sig i. Dock ska dessa inte nedlåta sig till att kasta "skit" på sina politiska motståndare. Ta exempel skolan där Jan Björklund och regeringen har ett ansvar för att vända på utvecklingen. Det Jan Björklund gör är att skylla på S och att det tar tid för förändringar att få full effekt. Han har fel i båda fallen. Här behöver han istället förklara vad han gör för att förändringarna ska bli bra och vad som behöver göras för att de ska få effekt så fort som möjligt. Om det görs lyfts debatten därmed.

För socialdemokraterna är kvällens debatt ett gyllene läge att visa på dagens samhällsproblem, framtidens utmaningar och hur vi vill lösa och möta dessa. Det är bra att visa upp regeringens ansvar men framför allt våra lösningar. Fredrik Reinfeldt och de andra får mer än gärna lägga sig på en låg nivå men det ger oss perfekt läge att kunna dominera än mer. Även om de borgerliga partiledarna väljer att höja sig, vilket jag inte tror, så kommer S ändå att kunna dominera.

Orsaken till detta är att Stefan Löfvén har en hel partikongress med ny politik och framtidstro att ösa ur. Det alliansen har med sig är en misslyckad korvgrillning i Maramö samt en idéfattig allians med sig in i studion. Den sidan kommer nog att försöka ge en bild av att 1: vara regeringsduglig och 2: att utvecklingen styrs mycket av det som sker utomlands och därmed utom alliansens kontroll.

Här kan socialdemokraterna däremot visa på politikens möjligheter och att vi i Sverige faktiskt kan styra vårt eget öde.

Det är med andra ord med stort intresse som jag kommer att följa partiledaredebatten i kväll. När den är klar kommer jag att skriva en kort analys för att sedan i morgon följa upp partiledardebatten mer.

Det behövs en skolkommission. Peter Wolodarski om korruption. Lennart Holmlund om att det går att göra något åt arbetslösheten. Leine Johansson om att ta strid mot Ryan Air, vilket jag håller helt med om. Jan Andersson om att överskottsmålet inte får bli en dogm. Martin Moberg skriver om att Anders Borgs trovärdighet minskar. Jörgen Danielsson tar upp om den nya och ojämlika arbetsmarknaden. Mer spännande att läsa finns det på Netroots.

49 kommentarer:

  1. Då kan ju du börja med att till exempel ge erkännande för att alliansen varit betydligt bättre på att hantera svensk ekonomi de senaste 6 åren om man jämför med senaste S-regeringen (och de flesta EU-länder) men att nu jädrar har vi ett nytt Svenskt socialdemokratiskt parti som helreformerat sin politik och därför kan presentera ÄNNU bättre ekonomisk politik för Sverige, bättre än alliansem till och med... eller hur är det nu ?

    Ja det är klart, det blir tillsammans med V + Mp + ? ...eller hur ser den gemensamma regeringspolitiken ut på ekonomifronten, på utrikespolitikens område, försvarspolitiken, energipolitiken etc ...

    Vi har en okänd röra där inte ens ditt eget parti är ense inom sig på grundläggande frågor utan slits isär i t.ex RUT, jobbskatteavdrag, etc etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reinfeldts hund5 maj 2013 21:32

      100 miljarder i den mest jobbskapande åtgärden senare och resultatet jonny?

      Längt över 8% arbetslöshet och jonny är nöjd.

      Vad var det regimen Reinfeldt kallade arbetslösheten (som då var avsevärt lägre än den är idag) innan den tillträdde 2006?

      Svårt med verkligheten igen jonny........börjar bli en ovana.

      Radera
    2. Som vanligt läser hunden men förstår inget.

      Nej, vi har stor arbetslöshet nu och vi hade det 2005 under förra S-regeringen.

      Däremot kan man notera att alliansen lyckats betydligt bättre än förra S-regeringen på detta området om man tar i beaktande de yttre omständigheter som rådee/rått..

      DET är vad jag skrev om samt att vi står ekonomiskt sett oerhört bättre än de flesta EU-länder i den extrema globala ekonomiska härdsmältan.

      Svårt med verkligheten är vad jycken har som vanligt.
      Man kan kritisera alliansen för olika saker men vad gäller detta så skäller jycken förgäves.



      Radera
    3. Reinfeldts hund6 maj 2013 21:39

      Nu slirar jonny på sanningen igen,svårt att sluta när argumenten tryter.....

      (M)assarbetslöshet kallades det inför valet 2006.

      Nu när den är högre trots alla skattesänkningar så pratas det inte om det längre.
      Endast inbitna högerapologeter tror fortfarande på sagorna från BagdadBorg och hans följeslagare jonny.

      Radera
    4. Som jag skrev , vi har stor arbetslöshet nu och vi hade det 2005 under förra S-regeringen.

      Däremot kan man notera att alliansen lyckats betydligt bättre än förra S-regeringen på detta området om man tar i beaktande de yttre omständigheter som rådee/rått..

      DET är vad jag skrev om samt att vi står ekonomiskt sett oerhört bättre än de flesta EU-länder i den extrema globala ekonomiska härdsmältan.

      Svårt med verkligheten är vad jycken har som vanligt.
      Man kan kritisera alliansen för olika saker men vad gäller detta så skäller jycken förgäves.

      Dina epitet om andra människor är ett fattighetstecken minst sagt i dina sätt att uttrycka dig.

      Radera
    5. reinfeldts hund7 maj 2013 22:37

      Svammel jonny, det som går att konstatera är att högern misslyckats kapitalt med vad de lovat.
      Arbetslösheten är högre nu än när reinfeldt kallade den (M)assarbetslöshet.

      Tydligen vill jonny jämföra Sverige med närmast konkurshotade länder som Italien, Spanien och Grekland.

      Snicksnack och hittepå precis som Sveriges sämste ekonomiske prognosmakare BagdadBorg.

      Sammantaget så är du ute och cyklar som vanligt jonny

      Radera
    6. Som jag skrev , vi har stor arbetslöshet nu och vi hade det 2005 under förra S-regeringen.

      Däremot kan man notera att alliansen lyckats betydligt bättre än förra S-regeringen på detta området om man tar i beaktande de yttre omständigheter som rådee/rått..

      DET är vad jag skrev om samt att vi står ekonomiskt sett oerhört bättre än de flesta EU-länder i den extrema globala ekonomiska härdsmältan.

      Svårt med verkligheten är vad jycken har som vanligt.
      Man kan kritisera alliansen för olika saker men vad gäller detta så skäller jycken förgäves.

      Dina epitet om andra människor är ett fattighetstecken minst sagt i dina sätt att uttrycka dig.

      Radera
    7. Reinfeldts hund8 maj 2013 21:12

      100 miljarder i den mest jobbskapande åtgärden senare och resultatet jonny?

      Längt över 8% arbetslöshet och jonny är nöjd.

      Vad var det regimen Reinfeldt kallade arbetslösheten (som då var avsevärt lägre än den är idag) innan den tillträdde 2006?

      Svårt med verkligheten igen jonny........börjar bli en ovana.

      Radera
    8. Vem har talat om nöjd ?

      Vi har stor arbetslöshet nu och vi hade det 2005 under förra S-regeringen.

      Däremot kan man notera att alliansen lyckats betydligt bättre än förra S-regeringen på detta området om man tar i beaktande de yttre omständigheter som rådde/rått..

      Jobbskatteavdraget har gett en normal familj med två heltidsarbetande ca 3500:- mer i plånboken varje månad. Något S varit emot i varje steg men nu säger sig acceptera och till och med acceptera flera steg ... vilken trovärdig politik ...

      Din brist på att hantera de som har annan åsikt än dig själv är noterad. En egenskap som man hittar hos politiska extremer.

      Radera
    9. Reinfeldts hund9 maj 2013 22:05

      Det som går att notera är att högerregimen misslyckats kapitalt med vad de lovat väljarna.

      Din egen oförmåga att ta till dig fakta gör dina inlägg enbart pinsamma.

      Sluta slira på sanningen jonny så kanske du kan förtjäna någon form av trovärdighet.

      Radera
    10. Du är det enda pinsamma i sammanhanget.

      Din brist på att hantera de som har annan åsikt än dig själv är noterad. En egenskap som man hittar hos politiska extremer.

      Radera
    11. Reinfeldts hund10 maj 2013 21:23

      Din egen oförmåga att ta till dig fakta gör dina inlägg enbart pinsamma.

      Sluta slira på sanningen jonny så kanske du kan förtjäna någon form av trovärdighet.

      Radera
    12. Berätta nu för alla vilken "sanning" det rör sig om ...

      Vi har stor arbetslöshet nu och vi hade det 2005 under förra S-regeringen.

      Däremot kan man notera att alliansen lyckats betydligt bättre än förra S-regeringen på detta området om man tar i beaktande de yttre omständigheter som rådde/rått..

      Jobbskatteavdraget har gett en normal familj med två heltidsarbetande ca 3500:- mer i plånboken varje månad. Något S varit emot i varje steg men nu säger sig acceptera och till och med acceptera flera steg ... vilken trovärdig politik ...

      Din brist på att hantera de som har annan åsikt än dig själv är noterad. En egenskap som man hittar hos politiska extremister

      Radera
    13. Reinfeldts hund11 maj 2013 20:34

      Arbetslösheten är avsevärt högre nu än när regimen Reinfeldt tillträdde och då kallades det (M)assarbetslöshet.

      Varför kallas det inte det längre jonny?

      Trots alla miljarder i skattesänkningar så är arbetslösheten högre.

      Var är jobben Hr Mytoman?

      Din egen oförmåga att ta till dig fakta gör dina inlägg enbart pinsamma.

      Sluta slira på sanningen jonny så kanske du kan förtjäna någon form av trovärdighet

      Radera
    14. Arbetslösheten i Juni 2005 under S-regering : 8.2%

      Dvs i princip samma massarbetslöshet då som nu, inte avsevärt större nu. 200 000 fler arbetar dock nu.

      Abetslösheteens kärna är misslyckad invandrings och integrationspolitik. Arbetslösheten är alltmer ett problem att ta hand om våra nya svenskar, vi skapar en ny klass av människor dömda till utanförskap.


      Vi har stor arbetslöshet nu och vi hade allstå det även under förra S-regeringen.

      Däremot kan man notera att alliansen lyckats betydligt bättre än förra S-regeringen på detta området om man tar i beaktande de yttre omständigheter som rådde/rått..

      Jobbskatteavdraget har gett en normal familj med två heltidsarbetande ca 3500:- mer i plånboken varje månad. Något S varit emot i varje steg men nu säger sig acceptera och till och med acceptera flera steg ... vilken trovärdig politik ...

      Din brist på att hantera de som har annan åsikt än dig själv är noterad. En egenskap som man hittar hos politiska extremister

      DU har ingen tappat all trovärdighet med dina epitet om meningsmotståndare.

      Radera
    15. Reinfeldts hund12 maj 2013 22:09

      Sluta tramsa jonny och trixa med siffror.
      Det intressanta är siffrorna när regimen Reinfeldt tillträdde och vad dagens siffror visar.

      Det som högern kallade (M)assarbetslöshet 2006 låg på runt 6% och dagens siffror är över 8%.

      FAIL jonny FAIL.

      Läs på och skaffa fig lite kunskap så slipper du skämma ut dig så kapitalt.

      Din egen oförmåga att ta till dig fakta gör dina inlägg enbart pinsamma.

      Sluta slira på sanningen jonny så kanske du kan förtjäna någon form av trovärdighet.

      PS
      Arbetslöshet mäts inte i absoluta tal det vet till och med skolungdomar, hur är det med dig.....
      DS



      Radera

    16. Arbetslösheten i Juni 2005 under S-regering : 8.2%

      Dvs i princip samma massarbetslöshet då som nu, inte avsevärt större nu. 200 000 fler arbetar dock nu.

      Abetslösheteens kärna är misslyckad invandrings och integrationspolitik. Arbetslösheten är alltmer ett problem att ta hand om våra nya svenskar, vi skapar en ny klass av människor dömda till utanförskap.


      Vi har stor arbetslöshet nu och vi hade allstå det även under förra S-regeringen.

      Däremot kan man notera att alliansen lyckats betydligt bättre än förra S-regeringen på detta området om man tar i beaktande de yttre omständigheter som rådde/rått..

      Jobbskatteavdraget har gett en normal familj med två heltidsarbetande ca 3500:- mer i plånboken varje månad. Något S varit emot i varje steg men nu säger sig acceptera och till och med acceptera flera steg ... vilken trovärdig politik ...

      Din brist på att hantera de som har annan åsikt än dig själv är noterad. En egenskap som man hittar hos politiska extremister

      DU har ingen tappat all trovärdighet med dina epitet om meningsmotståndare.

      Radera
    17. Reinfeldts hund13 maj 2013 21:47

      Det som högern kallade (M)assarbetslöshet 2006 låg på runt 6% och dagens siffror är över 8%.

      FAIL jonny FAIL

      Din egen oförmåga att ta till dig fakta gör dina inlägg enbart pinsamma

      Radera
    18. Arbetslösheten i Juni 2005 under S-regering : 8.2%

      Dvs i princip samma massarbetslöshet då som nu, inte avsevärt större nu. 200 000 fler arbetar dock nu.


      DU skriver bland annat :

      "Miljöförstöring i cyberrymden är en adekvat benämning på dina pekoral."
      "dunkla tankar och ännu dunklare inlägg."
      "ytterst sällan levererar något läsvärt"
      "tendenser till okunnighet "
      " slirar med sanningen"
      "dumdryga inlägg utan värde"
      "Endast inbitna högerapologeter tror fortfarande på sagorna från BagdadBorg och hans följeslagare jonny."
      "Snicksnack och hittepå "
      "Tror du på tomten jonny........"
      "Du lever inte i verkligheten jonny"
      "Hr Mytoman?"


      Inget som hör hemma i en mogen konversation.


      Jag förstår varför du gömmer dig bakom fåniga pseudonymer.

      Radera
    19. Reinfeldts hund14 maj 2013 21:17

      Endast siffertrixare räknar sysselsättning i absoluta tal.

      Vilket är störst 6% eller 8%?

      FAIL jonny FAIL

      Din egen oförmåga att ta till dig fakta gör dina inlägg enbart pinsamma

      Radera
    20. Arbetslösheten i Juni 2005 under S-regering : 8.2%

      Jämför global ekonomi 2005 med nu ...

      Epic fail ...

      Radera
    21. Reinfeldts hund15 maj 2013 21:01

      100 miljarder i den mest jobbskapande åtgärden senare och resultatet jonny?
      Ett gigantiskt magplask för regimen Reinfeldt.

      Vad var det regimen Reinfeldt kallade arbetslösheten (som då var avsevärt lägre än den är idag) innan den tillträdde 2006?

      Svårt med verkligheten igen jonny........börjar bli en ovana

      FAIL jonny FAIL

      Din egen oförmåga att ta till dig fakta gör dina inlägg enbart pinsamma

      Radera
    22. Jobbskatteavdraget som gör att de som arbetar betalar NÄSTAN LIKA LITE skatt motsvarande som arbetslös, pensionär mm...

      Du vill ta bort jobbskatteavdraget och återigen ha mycket högre skatt på de som arbetar. Mindre klyftor för det ska ju inte löna sig att arbeta ...

      Arbetslösheten i Juni 2005 under S-regering : 8.2%
      Jämför global ekonomi 2005 med nu ...

      Epic fail ...

      Radera
    23. Reinfeldts hund16 maj 2013 21:33

      Alltid någon annans fel när högern kör i diket, enda argumentet som då återstår ANAF.

      100 miljarder i den mest jobbskapande åtgärden senare och resultatet jonny?
      Ett gigantiskt magplask för regimen Reinfeldt.

      Vad var det regimen Reinfeldt kallade arbetslösheten (som då var avsevärt lägre än den är idag) innan den tillträdde 2006?

      Svårt med verkligheten igen jonny........börjar bli en ovana

      FAIL jonny FAIL

      Din egen oförmåga att ta till dig fakta gör dina inlägg enbart pinsamma

      (M)assarbetslöshet jonny (M)assarbetslöshet.....

      Radera
    24. Arbetslösheten i Juni 2005 under S-regering : 8.2%

      Dvs i princip samma massarbetslöshet då som nu, inte avsevärt större nu. 200 000 fler arbetar dock nu.
      Ca 150 000 färre förtidspensionerade.

      Abetslösheteens kärna är misslyckad invandrings och integrationspolitik. Arbetslösheten är alltmer ett problem att ta hand om våra nya svenskar, vi skapar en ny klass av människor dömda till utanförskap.


      Vi har stor arbetslöshet nu och vi hade allstå det även under förra S-regeringen.

      Däremot kan man notera att alliansen lyckats betydligt bättre än förra S-regeringen på detta området om man tar i beaktande de yttre omständigheter som rådde/rått..

      Jobbskatteavdraget har gett en normal familj med två heltidsarbetande ca 3500:- mer i plånboken varje månad. Något S varit emot i varje steg men nu säger sig acceptera och till och med acceptera flera steg ... vilken trovärdig politik ...

      Din brist på att hantera de som har annan åsikt än dig själv är noterad. En egenskap som man hittar hos politiska extremister

      DU har ingen tappat all trovärdighet med dina epitet om meningsmotståndare.

      Radera
    25. Reinfeldts hund19 maj 2013 20:58

      100 miljarder i den mest jobbskapande åtgärden senare och resultatet jonny?

      Längt över 8% arbetslöshet och jonny är nöjd.

      Vad var det regimen Reinfeldt kallade arbetslösheten (som då var avsevärt lägre än den är idag) innan den tillträdde 2006?

      Svårt med verkligheten igen jonny........börjar bli en ovana.

      Fail jonny fail igen.

      Radera
    26. Arbetslösheten i Juni 2005 under S-regering : 8.2%

      Dvs i princip samma massarbetslöshet då som nu, inte avsevärt större nu. 200 000 fler arbetar dock nu.
      Ca 150 000 färre förtidspensionerade.

      Abetslösheteens kärna är misslyckad invandrings och integrationspolitik. Arbetslösheten är alltmer ett problem att ta hand om våra nya svenskar, vi skapar en ny klass av människor dömda till utanförskap.


      Vi har stor arbetslöshet nu och vi hade allstå det även under förra S-regeringen.

      Däremot kan man notera att alliansen lyckats betydligt bättre än förra S-regeringen på detta området om man tar i beaktande de yttre omständigheter som rådde/rått..

      Jobbskatteavdraget har gett en normal familj med två heltidsarbetande ca 3500:- mer i plånboken varje månad. Något S varit emot i varje steg men nu säger sig acceptera och till och med acceptera flera steg ... vilken trovärdig politik ...

      Din brist på att hantera de som har annan åsikt än dig själv är noterad. En egenskap som man hittar hos politiska extremister

      DU har ingen tappat all trovärdighet med dina epitet om meningsmotståndare.

      Radera
    27. Reinfeldts hund20 maj 2013 20:57

      Alltid någon annans fel när högern kör i diket, enda argumentet som då återstår ANAF.

      100 miljarder i den mest jobbskapande åtgärden senare och resultatet jonny?
      Ett gigantiskt magplask för regimen Reinfeldt.

      Vad var det regimen Reinfeldt kallade arbetslösheten (som då var avsevärt lägre än den är idag) innan den tillträdde 2006?

      Svårt med verkligheten igen jonny........börjar bli en ovana

      FAIL jonny FAIL

      Problemet är inte att du har en annan åsikt utan att du inte kan hantera en verklighet som inte passar ihop med din karta.

      Din oförmåga att se bortom dina ideologiska skygglappar är noterad

      Radera
    28. Arbetslösheten i Juni 2005 under S-regering : 8.2%

      Dvs i princip samma massarbetslöshet då som nu, inte avsevärt större nu. 200 000 fler arbetar dock nu.
      Ca 150 000 färre förtidspensionerade.

      Abetslösheteens kärna är misslyckad invandrings och integrationspolitik. Arbetslösheten är alltmer ett problem att ta hand om våra nya svenskar, vi skapar en ny klass av människor dömda till utanförskap.


      Vi har stor arbetslöshet nu och vi hade allstå det även under förra S-regeringen.

      Däremot kan man notera att alliansen lyckats betydligt bättre än förra S-regeringen på detta området om man tar i beaktande de yttre omständigheter som rådde/rått..

      Jobbskatteavdraget har gett en normal familj med två heltidsarbetande ca 3500:- mer i plånboken varje månad. Något S varit emot i varje steg men nu säger sig acceptera och till och med acceptera flera steg ... vilken trovärdig politik ...

      Din brist på att hantera de som har annan åsikt än dig själv är noterad. En egenskap som man hittar hos politiska extremister

      DU har ingen tappat all trovärdighet med dina epitet om meningsmotståndare.

      Radera
    29. Reinfeldts hund21 maj 2013 20:42

      Det som går att notera är att högerregimen misslyckats kapitalt med vad de lovat väljarna.

      Din egen oförmåga att ta till dig fakta gör dina inlägg enbart pinsamma.

      Sluta slira på sanningen jonny så kanske du kan förtjäna någon form av trovärdighet.

      Snart en halv miljonarbetslösa och jonny är nöjd.

      FAIL jonny FAIL

      Radera
    30. Det som går att notera :

      Arbetslösheten i Juni 2005 under S-regering : 8.2%

      Dvs i princip samma massarbetslöshet då som nu, inte avsevärt större nu. 200 000 fler arbetar dock nu.
      Ca 150 000 färre förtidspensionerade.

      Abetslösheteens kärna är misslyckad invandrings och integrationspolitik. Arbetslösheten är alltmer ett problem att ta hand om våra nya svenskar, vi skapar en ny klass av människor dömda till utanförskap.


      Vi har stor arbetslöshet nu och vi hade allstå det även under förra S-regeringen.

      Ingen är nöjd med detta.

      Däremot kan man notera att alliansen lyckats betydligt bättre än förra S-regeringen på detta området om man tar i beaktande de yttre omständigheter som rådde/rått..

      Jobbskatteavdraget har gett en normal familj med två heltidsarbetande ca 3500:- mer i plånboken varje månad. Något S varit emot i varje steg men nu säger sig acceptera och till och med acceptera flera steg ... vilken trovärdig politik ...

      Din brist på att hantera de som har annan åsikt än dig själv är noterad. En egenskap som man hittar hos politiska extremister

      DU har ingen tappat all trovärdighet med dina epitet om meningsmotståndare.

      Radera
    31. Reinfeldts hund22 maj 2013 21:44

      Det som högern kallade (M)assarbetslöshet 2006 låg på runt 6% och dagens siffror är över 8%.

      FAIL jonny FAIL

      Din egen oförmåga att ta till dig fakta gör dina inlägg enbart pinsamma.

      Verkligheten är din och högerregimens värsta fiende.....

      Radera
    32. Det som går att notera :

      Arbetslösheten i Juni 2005 under S-regering : 8.2%

      Dvs i princip samma massarbetslöshet då som nu, inte avsevärt större nu. 200 000 fler arbetar dock nu.
      Ca 150 000 färre förtidspensionerade.

      Abetslösheteens kärna är misslyckad invandrings och integrationspolitik. Arbetslösheten är alltmer ett problem att ta hand om våra nya svenskar, vi skapar en ny klass av människor dömda till utanförskap.


      Vi har stor arbetslöshet nu och vi hade allstå det även under förra S-regeringen.

      Ingen är nöjd med detta.

      Däremot kan man notera att alliansen lyckats betydligt bättre än förra S-regeringen på detta området om man tar i beaktande de yttre omständigheter som rådde/rått..

      Jobbskatteavdraget har gett en normal familj med två heltidsarbetande ca 3500:- mer i plånboken varje månad. Något S varit emot i varje steg men nu säger sig acceptera och till och med acceptera flera steg ... vilken trovärdig politik ...

      Din brist på att hantera de som har annan åsikt än dig själv är noterad. En egenskap som man hittar hos politiska extremister

      DU har ingen tappat all trovärdighet med dina epitet om meningsmotståndare.

      Radera
    33. Reinfeldts hund23 maj 2013 20:27

      Det som går att notera är att högerregimen misslyckats kapitalt med vad de lovat väljarna.

      Din egen oförmåga att ta till dig fakta gör dina inlägg enbart pinsamma.

      Sluta slira på sanningen jonny så kanske du kan förtjäna någon form av trovärdighet.

      Snart en halv miljonarbetslösa och jonny är nöjd.

      FAIL jonny FAIL

      Radera
    34. Det som går att notera :

      Arbetslösheten i Juni 2005 under S-regering : 8.2%

      Dvs i princip samma massarbetslöshet då som nu, inte avsevärt större nu. 200 000 fler arbetar dock nu.
      Ca 150 000 färre förtidspensionerade.

      Abetslösheteens kärna är misslyckad invandrings och integrationspolitik. Arbetslösheten är alltmer ett problem att ta hand om våra nya svenskar, vi skapar en ny klass av människor dömda till utanförskap.


      Vi har stor arbetslöshet nu och vi hade allstå det även under förra S-regeringen.

      Ingen är nöjd med detta.

      Däremot kan man notera att alliansen lyckats betydligt bättre än förra S-regeringen på detta området om man tar i beaktande de yttre omständigheter som rådde/rått..

      Jobbskatteavdraget har gett en normal familj med två heltidsarbetande ca 3500:- mer i plånboken varje månad. Något S varit emot i varje steg men nu säger sig acceptera och till och med acceptera flera steg ... vilken trovärdig politik ...

      Din brist på att hantera de som har annan åsikt än dig själv är noterad. En egenskap som man hittar hos politiska extremister

      DU har ingen tappat all trovärdighet med dina epitet om meningsmotståndare.

      Radera
    35. Reinfeldts hund27 maj 2013 21:26

      Det som högern kallade (M)assarbetslöshet 2006 låg på runt 6% och dagens siffror är över 8%.

      FAIL jonny FAIL

      Din egen oförmåga att ta till dig fakta gör dina inlägg enbart pinsamma.

      Problemet är inte att du har en annan åsikt utan att du inte kan hantera en verklighet som inte passar ihop med din karta.

      Din oförmåga att se bortom dina ideologiska skygglappar är noterad.

      Verkligheten är din och högerregimens värsta fiende.....

      Radera
    36. Det som går att notera :

      Arbetslösheten i Juni 2005 under S-regering : 8.2%

      Dvs i princip samma massarbetslöshet då som nu, inte avsevärt större nu. 200 000 fler arbetar dock nu.
      Ca 150 000 färre förtidspensionerade.

      Abetslösheteens kärna är misslyckad invandrings och integrationspolitik. Arbetslösheten är alltmer ett problem att ta hand om våra nya svenskar, vi skapar en ny klass av människor dömda till utanförskap.


      Vi har stor arbetslöshet nu och vi hade allstå det även under förra S-regeringen.

      Ingen är nöjd med detta.

      Däremot kan man notera att alliansen lyckats betydligt bättre än förra S-regeringen på detta området om man tar i beaktande de yttre omständigheter som rådde/rått..

      Jobbskatteavdraget har gett en normal familj med två heltidsarbetande ca 3500:- mer i plånboken varje månad. Något S varit emot i varje steg men nu säger sig acceptera och till och med acceptera flera steg ... vilken trovärdig politik ...

      Din brist på att hantera de som har annan åsikt än dig själv är noterad. En egenskap som man hittar hos politiska extremister

      DU har ingen tappat all trovärdighet med dina epitet om meningsmotståndare.

      Radera
    37. Reinfeldts hund28 maj 2013 20:34

      Alltid någon annans fel när högern kör i diket, enda argumentet som då återstår ANAF.

      100 miljarder i den mest jobbskapande åtgärden senare och resultatet jonny?
      Ett gigantiskt magplask för regimen Reinfeldt.

      Vad var det regimen Reinfeldt kallade arbetslösheten (som då var avsevärt lägre än den är idag) innan den tillträdde 2006?

      Svårt med verkligheten igen jonny........börjar bli en ovana

      FAIL jonny FAIL

      Problemet är inte att du har en annan åsikt utan att du inte kan hantera en verklighet som inte passar ihop med din karta.

      Din oförmåga att se bortom dina ideologiska skygglappar är noterad

      Radera
    38. Det som går att notera :

      Arbetslösheten i Juni 2005 under S-regering : 8.2%

      Dvs i princip samma massarbetslöshet då som nu, inte avsevärt större nu. 200 000 fler arbetar dock nu.
      Ca 150 000 färre förtidspensionerade.

      Abetslösheteens kärna är misslyckad invandrings och integrationspolitik. Arbetslösheten är alltmer ett problem att ta hand om våra nya svenskar, vi skapar en ny klass av människor dömda till utanförskap.


      Vi har stor arbetslöshet nu och vi hade allstå det även under förra S-regeringen.

      Ingen är nöjd med detta.

      Däremot kan man notera att alliansen lyckats betydligt bättre än förra S-regeringen på detta området om man tar i beaktande de yttre omständigheter som rådde/rått..

      Jobbskatteavdraget har gett en normal familj med två heltidsarbetande ca 3500:- mer i plånboken varje månad. Något S varit emot i varje steg men nu säger sig acceptera och till och med acceptera flera steg ... vilken trovärdig politik ...

      Din brist på att hantera de som har annan åsikt än dig själv är noterad. En egenskap som man hittar hos politiska extremister

      DU har ingen tappat all trovärdighet med dina epitet om meningsmotståndare.

      Radera
    39. Reinfeldts hund29 maj 2013 20:18

      Det som högern kallade (M)assarbetslöshet 2006 låg på runt 6% och dagens siffror är över 8%.

      FAIL jonny FAIL

      Din egen oförmåga att ta till dig fakta gör dina inlägg enbart pinsamma.

      Problemet är inte att du har en annan åsikt utan att du inte kan hantera en verklighet som inte passar ihop med din karta.

      Din oförmåga att se bortom dina ideologiska skygglappar är noterad.

      Verkligheten är din och högerregimens värsta fiende.....

      Radera
    40. Det som går att notera :

      Arbetslösheten i Juni 2005 under S-regering : 8.2%

      Dvs i princip samma massarbetslöshet då som nu, inte avsevärt större nu. 200 000 fler arbetar dock nu.
      Ca 150 000 färre förtidspensionerade.

      Abetslösheteens kärna är misslyckad invandrings och integrationspolitik. Arbetslösheten är alltmer ett problem att ta hand om våra nya svenskar, vi skapar en ny klass av människor dömda till utanförskap.


      Vi har stor arbetslöshet nu och vi hade allstå det även under förra S-regeringen.

      Ingen är nöjd med detta.

      Däremot kan man notera att alliansen lyckats betydligt bättre än förra S-regeringen på detta området om man tar i beaktande de yttre omständigheter som rådde/rått..

      Jobbskatteavdraget har gett en normal familj med två heltidsarbetande ca 3500:- mer i plånboken varje månad. Något S varit emot i varje steg men nu säger sig acceptera och till och med acceptera flera steg ... vilken trovärdig politik ...

      Din brist på att hantera de som har annan åsikt än dig själv är noterad. En egenskap som man hittar hos politiska extremister

      DU har ingen tappat all trovärdighet med dina epitet om meningsmotståndare.

      En socialists argumentationsteknik :

      "Miljöförstöring i cyberrymden är en adekvat benämning på dina pekoral."
      "dunkla tankar och ännu dunklare inlägg."
      "ytterst sällan levererar något läsvärt"
      "tendenser till okunnighet "
      " slirar med sanningen"
      "dumdryga inlägg utan värde"
      "Endast inbitna högerapologeter tror fortfarande på sagorna från BagdadBorg och hans följeslagare jonny."
      "Snicksnack och hittepå "
      "Tror du på tomten jonny........"
      "Du lever inte i verkligheten jonny"
      "Hr Mytoman?"
      "unken människosyn"

      Inget som hör hemma i en mogen konversation.
      Jag förstår varför en del gömmer sig bakom fåniga pseudonymer...

      Radera
    41. Reinfeldts hund30 maj 2013 20:26

      Det som högern kallade (M)assarbetslöshet 2006 låg på runt 6% och dagens siffror är över 8%.

      FAIL jonny FAIL

      Din egen oförmåga att ta till dig fakta gör dina inlägg enbart pinsamma.

      Problemet är inte att du har en annan åsikt utan att du inte kan hantera en verklighet som inte passar ihop med din karta.

      Din oförmåga att se bortom dina ideologiska skygglappar är noterad.

      Verkligheten är din och högerregimens värsta fiende.....

      Radera
    42. Reinfeldts hund2 juni 2013 21:08

      Det som högern kallade (M)assarbetslöshet 2006 låg på runt 6% och dagens siffror är över 8%.

      FAIL jonny FAIL

      Din egen oförmåga att ta till dig fakta gör dina inlägg enbart pinsamma.

      Problemet är inte att du har en annan åsikt utan att du inte kan hantera en verklighet som inte passar ihop med din karta.

      Din oförmåga att se bortom dina ideologiska skygglappar är noterad.

      Verkligheten är din och högerregimens värsta fiende.....
      Du tillför inget till debatten med dina barnsliga inlägg....

      Radera
  2. Bättre? Att komma till dukat bord med statsfinanser i ordning, med ett regelverk man måste följa, med överskott i statens finanser, ett Sverige med gott anseende i världen med mera så ska det inte vara några problem med att styra Sverige. Det alliansen har gjort är att skicka allt mer av kostnaderna till kommunerna. Ett sådant exempel är att socialbidragen i landet har stigit sedan 2009. När det gäller LSS arbetar nu Försäkringskassan med att sänka statens kostnader medan kommunerna måste öka sina. Det finns mycket som regeringen gör genom att skjuta över kostnaderna till kommunerna. Så jag håller inte med dig där. Verkligheten säger något helt annat.

    Ingen vet vem som kommer att regera med vem efter valet. Vi har en grundlag i Sverige som ger varje människa rätt att lägga sin röst på det parti som man tycker är bäst. Det är därmed i grunden fel att begränsa väljarnas möjligheter att välja ett parti om dessa ska innan valet tala om vilka de ska regera med.

    Man är oense i de borgerliga partierna också om det som du tar upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dukat bord, du drömmer ånyo.

      Vi hade massarbetslöshet redan 2006 som arv efter S-regeringen.

      150 000 fler förtidspensionärer hade vi 2006.

      "inga problem att styra Sverige" - Ja din syn på politiken verkar lite lättsinnig...

      Oenigheterna är oerhört större inom trojkan S + V + Mp än den är inom alliansen.

      Detär oroväckande för Sverige om vi ska styras av en sådan instabil trojka med i princip noll av erfarenhet att regera tillsammans över Sverige, speciellt med tanke på hur den globala ekonomin ser ut och kommer att se ut ett bra tag framöver.

      Radera
    2. Jag rekommenderar att du tar till dig de fakta som finns. Bordet var rejält dukat, även om det hade kunnat vara mer dukat. Det går inte att förneka. Eller det är alliansen som införde överskottsmålet? Som fick ordning på statens finanser efter krisen 1991-94?

      Radera
    3. Nej som sagt, inget dukat bord pga massarbetslöshet och enorma mängder förtidspensionärer bara för att nämna några faktorer.

      Överskottsmålet vill du ju inte behålla, du vill ju spränga alla gränser och låna av framtidens barn...

      Krisen i början av 90-talet vet vi berodde på förd ekonomisk politik av ditt eget parti under 70-80 talet. Varför försöker du skriva om verkligheten ?

      Inte snyggt...

      Radera
  3. För egen del skulle jag vilja få klarhet i vilken faktisk skillnad det skulle bli med en ny regering ledd av S istället för den nuvarande ledd av M. Tyvärr känns det som att den är ytterst marginella skillnader vilket gör det svårt att få en tydlig bild. Mailade t.ex. några konkreta frågor gällande bostadspolitiken till S för ca en månad men har inte fått något som helst svar.

    Sen hoppas jag att Löfven klargör vilka partier han kan tänka sig att dels samarbeta med och dels sitta tillsammans i en regering med. Är nog bara frälsta S-anhängare som tror på en regering enbart bestående av S med tanke på hur väljarsympatierna ser ut.

    SvaraRadera