lördag 22 juni 2013

Stärk förskollärarnas status

Det finns många yrkesgrupper i vårt samhälle vars status behöver höjas. Självklart är det så men det finns en grupp som det inte talas så ofta om. En grupp som gör en rad olika arbetsuppgifter som går in i andra yrkesområden och vars status är låg. Jag pratar om förskollärarna. Dessa hjältar som lägger grunden för våra barns framtid. Deras status behöver höjas för hur de behandlas är en ren skam.

Synen på förskollärarna och deras status är låg. Det är en yrkesgrupp som arbetar i en bransch som kallas för barnomsorg och dagis. Redan genom att använda sig av dessa två begrepp kan vi se vad det egentligen handlar om. En dyrare form av barnpassning. Dessa begrepp används trots att förskolan i dag ska heta förskola och har en egen läroplan. Antalet barnskötare minskar och istället anställs allt fler förskollärare. För att bli en förskollärare krävs det en 3,5 årig pedagogisk högskoleutbildning.

Trots att vi i dag har akedemiskt utbildad personal som är experter på våra barns utveckling och utbildning ses de ofta inte mer än som barnpassare, speciellt i politikers ögon. Det märks på vilka begrepp som används om denna yrkeskategori, se ovan.

Förskollärare ska egentligen ha ordentligt med planeringstid och tid till efterarbete. Tyvärr ges inte det i den utsträckning som borde ske. I en del kommuner finns det på pappret timmar till förfogande för detta men i verkligheten får inte förskollärarna tid till att göra det. Snål personalbudget med stora barngrupper omöjliggör för förskollärarna att avsätta tid för detta.

Förskollärare är inte bara förskollärare utan de är också lokalvårdare och matberedningspersonal. Runt om i vårt land, speciellt i Ystads kommun, får förskollärare tvätta väggar, leksaker, bord och stolar, dammsuga mattor och soffor, tvätta sofföverdrag, torka och tvätta i skåp och ovanpå skåp, själva diska med mera. Mycket tid läggs ned på detta, tid som hade kunnat läggas ned på den pedagogiska verksamheten.

Jag anser att det är helt fel. Ingen annan personalgrupp skulle gå med på detta men förskollärarna tvingas göra det. I grunden handlar det om att lärarfacken inte har satt hårt mot hårt här och krävt arbetsbeskrivningar där utbildade pedagoger ska hålla på med det de är utbildade för. I nästa avtalsrörelse behöver facken ta tag i detta. Så länge som det saknas arbetsbeskrivning kan arbetsgivaren köra med förskollärarna och lärarna.

Det här är helt fel användning av personalresurser. Istället för att få tid till att planera, arbeta med att utveckla förskolebarnen och göra bra efterarbete som hjälper till att lägga en bra grund för barnens framtid måste personalen hålla på med andra saker som andra yrkesgrupper klarar av mycket, mycket bättre.

Om förskollärarnas status ska höjas måste det till en rad förändringar. För det första ska förskollärare arbeta med det de är utbildade för och inget annat. Här måste SKL skärpa sig och vill man inte det ska vi byta ut varje person i dess ledning, oavsett politisk färg. Kommunerna måste också skärpa till sig, speciellt den politiska ledningen i Ystads kommun med centerpartisten Jan Erlandsson i spetsen. Arbetsmiljön behöver förbättras där små barngrupper ska vara i centrum. Sedan behöver lönerna höjas. Lärarfacken behöver också tuffa till sig och inse att man är till för sina medlemmar. Jag vet om att det är många som är besvikna på dessa lärarfack och det framförs tankar om att tiden kanske är mogen att starta ett helt nytt fack för pedagoger som driver frågor tufft.

Det är slöseri med förskollärarna om de ska göra andra arbetsuppgifter också. Föräldrar vill att deras barns förskollärare ska arbeta med deras barn, inte hålla på med lokalvård, tvätt och disk. Risken är mycket stor att om inte förändringar inträffar kommer förskolläraryrket fortsätta att få tillgång till allt färre nya studenter som vill arbeta med detta samtidigt som arbetsskadorna kommer att öka. Förskollärare är i samma situation som Kommunals grupper. Inget snack om den saken.

Det är dags för förändring. Det är dags att stärka förskollärarnas status. Det vinner vi alla på. Är du beredd att vara med i detta arbetet?

Hemtjänsten behöver höjas. Om socialdemokraternas självbild. Bengt Silfverstrand om socialdemokraterna och regeringsfrågan. Martin Moberg undrar över dagens pensionssystem.

5 kommentarer:

  1. Vid den förskola jag ofta passerar står personalen i en klunga och pratar. Ungarna är runt hela gården och det händer saker hela tiden på gården, jag har satt mig utanför och studerat, ungarna slår varandra skriker och gapar och helt kalrt far många av barnen väldigt illa. Personalen bryr sig inte, de står där oc pratar. vill tillägga att det är en kommunal förskola (S). Ingen tillsyn av barnen och det är väl bara en tidsfråga innan några kommer på rymmen, set är ju inget högt staket runt percis och personalen tittar inte ens på barnen. SKRÄMMANDE

    SvaraRadera
  2. Det är inte bra. Sådant måste förändras. Dock är inte alla förskolor sådana. Personalen behöver få rätt förutsättningar.

    SvaraRadera
  3. Man kan väl ifrågasätta om vi ska utbilda akademiker till att passa barn. Snacka om utbildningsinflation! Det borde räcka med en gymnasieexamen för att jobba på dagis. Kanske med undantag för föreståndaren.

    För övrigt så tycks det som alla yrkesgrupper ständigt vill höja sin status. Allrahelst lönemässigt. Kanske alla borde få en riksdagslön (58 000 kr/mån och uppåt)? Eller varför inte fria resor och möjligheten att gå i pension efter 6 arbetsår? Då kan vi tala om statushöjning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt svar är tyvärr typisk för synen på barn och deras utveckling och därmed förskolan. "Passa barn". Barn ska inte passas. De ska näras och få möjlighet till personlig utveckling i förskolan. För att det ska ske på bästa sätt, in i framtidens samhälle, behövs förskollärare som är utbildade specialister på att få barnen att lära och utveckla för livet. I åldern från nyfödd fram till 6-7 års åldern finns olika "fönster" öppna i hjärnan där man lär sig vissa saker snabbare. Efter ett tag stängs dessa om de inte stimuleras. Här fyller förskolan en viktig del i att hålla dessa öppna. Därmed bibehåller barnen dessa fönster, vilket de vinner på.

      Radera
  4. Såhär illa kan det gå när man plockar bort alla barnskötare från förskolan. Bägge yrkesgrupperna behövs (och nu pratar jag om barnskötare som har adekvat utbildning, bäst att påpeka det eftersom barnskötare inte är någon skyddad titel) även om förskollärarna ska vara i majoritet. Jag menar inte att barnskötare heller ska ägna större delen av sin tid att torka av bord, men de ska vara mer inriktade på direkt omsorg medan förskollärarna ska vara mer inriktade på det pedagogiken.
    För i synnerhet de allra minsta barnen är omsorgen lika viktig som den pedagogiska biten. Inte viktigare, utan som sagt lika viktig.

    Apropå det:
    Att de flesta kommuner i Sverige numera aktivt strävar efter att anställa förskollärare i första hand är positivt, men inte om man samtidigt låter nästan vem som helst arbeta som vikarie i förskolan.
    Själv bor jag inte i Ystad, så jag vet inte hur det är just där men i många andra kommuner låter man 20-åringar som gått bygg eller estetprogrammet arbeta som vikarier i förskolan. Sedan slår man sig för bröstet och skryter om hur många tillsvidareanställda förskollärare kommunen har.
    Mycket sjukt.
    För barnen är alla vuxna de möter i förskolan betydelsefulla, alla vuxna de möter i förskolan gör intryck och påverkar dem på gott och ont helt oavsett vilken anställningsform de har.
    Det är också en viktig säkerhetsfråga, till skillnad från utbildade barnskötare är det inte alls säkert att 20-åringarna som kommer direkt från andra gymnasieprogram vet hur man minimerar smittspridning, agerar om ett barn blir sjukt under vistelsetiden, lyfter rätt eller ger första hjälpen vid tillbud.

    Som förälder skulle jag - trots - att jag instämmer i det du skrev om barns utveckling - hellre ha mitt barn på en förskola där 10 % var utbildade förskollärare och resten utbildade barnskötare och där det fanns en garanti att ingen helt outbildad någonsin fick jobba en enda timme än på en förskola än på ett ställe där alla tillsvidareanställda visserligen var förskollärare men i stort sett vem som helst kan få arbeta som vikarie.

    För vad har jag för glädje av den fina läroplanen om min ettåring dör eller blir gravt hjärnskadad av syrebrist på grund av att de 20-åriga vikarierna som gått bygg eller estetprogrammet inte vet vad de ska göra då h*n sätter i halsen under mellanmålet?

    SvaraRadera