onsdag 24 juli 2013

Grönt och billigt

I går briserade en bomb rörande Vattenfall. Företaget skriver ned sina tillgångar med hela 30 miljarder kronor. Det är en svidande kritik som nu levereras mot ledningen samt ägaren staten och därmed den svenska regeringen med Fredrik Reinfeldt i spetsen. Så här går det när ledning och ägare leker affär. Dock är det så att detta ställer nu rejäla krav på den som ska ta över i valet 2014.

Jag tänker inte skriva ett blogginlägg där jag sågar regeringen längs med fotknölarna. Det har andra gjort bättre. Istället vill jag föra fram vikten av att ägaren sköter sig och har klara mål med verksamheten. Här måste regeringen ta åt sig av kritiken då det har mer handlat om att leka affär än att driva ett bolag på ett bra sätt. Nu gäller det dock att få Vattenfall på rätt sida igen.

Oavsett vem som kommer att leda Sverige efter valet nästa år så kommer den/de som styr att få sätta sig ned och bestämma sig för vad man vill med Vattenfall. Helst ska det redan i valet nästa år presenteras hur olika partier/sidor vill göra.

Jag själv anser att vi socialdemokrater ska gå ut och säga att vi vill att Vattenfall ska vara kvar i statens ägo, att vi ska satsa på att Vattenfall ska gå i bräschen för en miljö- och klimatomställning inom energiområdet samt att Vattenfall ska ha de lägsta el-priserna.

Många pratar om att nu måste Vattenfall satsa på grön energiomställning. Det är rätt men jag anser också att bolaget ska arbeta för att ha de lägsta el-priserna. Detta för att hushållen ska slippa lägga allt mer av sin budget på högre el-priser men framför allt för att vår industri ska få tillgång till billigare energi som gör att de kan konkurrera bättre.

I den gröna omställningen anser jag finns också en ny dimension. Jag vill att Vattenfall ska arbeta aktivt för att hjälpa de hushåll som vill producera sin egen energi. Vattenfall har kunskaperna, tekniken men kan också vara en partner som köper upp den överskottsenergi som hushållen kommer att skapa.

Jan Andersson vill se utredning av det som har skett i Vattenfall. Tord Oscarsson om Vattenfall. Fredrik Grannas funderar över konsekvenserna. Martin Moberg om besvärande omständighet för regeringen. Johan Westerholm visar på hur vissa debattörer går för långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar