torsdag 31 oktober 2013

Gå till botten med problemet

Uppdrag gransknings reportage i går var det nog många som såg, speciellt föräldrar. Det var ett program som visade upp hur tänkandet kan bland friskolorna i Sverige. En utsortering av elever beroende på hur "lönsamma" de är ur ekonomisk synvinkel. Jan Björklund är rasande. Nu ska det bli tuffare krav och straff för de skolor som inte följer skollagen. Bra i för sig men i grunden missas det fundamentala. Att vi i dag har ett skolsystem som skapar segregation och sviker landets barn och ungdomar.

TV-programmet i går kommer att vara i centrum av svensk politik fram till valdagen. Många, många svenskar är med rätta arga och besvikna över friskolorna och det svenska skolsystemet. Inte bara arga utan också rädda, "är det mitt barn som väljs bort nästa gång?" Debatterna i TV och på andra platser som följer av detta har fokus på det som hände och hur man ska förhindra att det uppstår. Problemet är att man utgår ifrån att hela systemet ska vara kvar och det är inom detta som förändringar behöver ske.

I dag har vi ett skolsystem som tillåter skolsegregering. Själva systemet med att välja skola förutsätter att eleverna och familjerna söker sig dit där de anser sig ha störst möjlighet att klara av skolgången bäst. Det gör att elever söker sig till skolor som utlovar höga betyg och lugn skolmiljö. Hur skapas det? Utifrån Uppdrag granskning kan vi se hur det har gått till och upprätthålls.

Elever ratas och väljs bort. Jan Björklund framhäver att kö och närhetsprincipen får lov att vara kriterier att välja elever ur. Problemet ser vi i Uppdrag granskning. Kö används som en ursäkt för att slippa ta emot vissa elever som man anser sig "förlora" pengar på. Urvalskriterierna fungerar därmed inte.

Vi kan fortsätta att diskutera fram och tillbaka hur friskolorna ska få allt hårdare regler men det som borde diskuteras är varför vi i Sverige i dag har ett skolsystem som skapar och upprätthåller segregering och vad som behöver göras för att få ett slut på detta en gång för alla. Egentligen borde vi avskaffa systemet och se till att skapa något helt nytt. Jag skrev i går om att det behövs en skolkommission för den svenska skolan. Den är mer aktuell än någonsin.

Sveriges riksdag borde besluta om att tillsätta en skolkommission som förutsättningslöst ska se över hela den svenska skolan och arbeta fram en ny skola som klarar av dagens och framtidens utmaningar och möjligheter. I centrum ska vi ha en skola som skapar jämlikhet och motverkar segregering. Vi behöver en skola som är kompensatorisk. En skola som höjer elevernas kunskapsnivåer och som alla får massa chanser i. Så är det inte i dag.

Expressen delar min tanke om en skolkommission, en tank som vi i Ystads Arbetarekommun skickade in som motion till partikongressen i år. Martin Moberg skriver om  den ytterst motbjudande och vidriga selektionen.

2 kommentarer:

  1. Glöm ej ta med RUT-avdrag för läxläsning åt överklassungar. Det ingår även det i segregeringen av
    barn som även de tillhör folket.

    Vart är vi på väg?
    Ska man helt enkelt strunta i alla former av politik för människor i svag ställning.
    Är det bara utsugning av dessa som gäller.

    Ja hittils har det sett ut så. Om det råder ingen tvekan.

    SvaraRadera
  2. " Gå till botten med problemet"

    Precis! Sänk Alliansen.

    SvaraRadera