onsdag 27 november 2013

Sjukvårdens siffertrixande

Jag ska villigt erkänna att jag är orolig för sjukvården i Sverige och speciellt i Skåne. Jag, men många med mig, är orolig över om sjukvården kommer att klara av att ta hand om en själv och ens nära och kära om det skulle behövas. Jag vill aldrig hamna i en situation där mina nära och kära far illa i den skånska sjukvården. Sjukvårdspersonalen gör allt vad de kan med tillgång till de resurser som finns. Sjukvårdspersonalen ska inte lastas. Däremot är det den politiska ledningen som ska ta åt sig av kritiken och skärpa till sig.

Jag har ett flertal gånger hört hur regeringen har skrutit om att köerna till sjukvården minskar. Kö-miljarden ska vara en viktig förklaring anses det. Nu kan vi se hur det går till hur köerna minskar, framför allt i Region Skåne.

Sveriges Radio, P4 Malmöhus, kan nu rapportera hur kliniker runt om i Skåne skickar tillbaka remisser och nekar patienter besök. På det sättet slipper man registrera att patienter står i kö till operation och liknande. Köerna minskar och därmed så ser statistiken bättre ut än vad den är i verkligheten. I det aktuella fallet som det hänvisas till i reportaget handlar det om att man har fått prioritera andra patienter före andra. Läkaren Ola Bratt anser att det är missvisande att tala om att köerna har minskat. Det han skulle vilja lyfta fram är istället hur stort behovet är av sjukvård i jämförelse med hur stor kapaciteten är. Då blir det en rättvisare bild.

Redan för ett par år sedan kom det fram att landsting hade två kösystem för att kunna visa upp att köerna hade minskat. Detta för att få tillgång till kö-miljarden. Nu verkar ett nytt system ha inträtt där nekande av remisser och besök gör att köerna har minskat. Alliansen som styr i Region Skåne slår på stort att köerna har minskat men verkar inte ha satt sig in i varför det har förändrats. Det är ett sätt att agera på som jag har sett även alliansen i Ystads kommun gör. Där djupgranskas inte resultat och rapporter, där ställs inte nyfikna frågor på det som presenterats. Istället handlar det om att vara nöjd och visa upp något.

I en debatt i fullmäktige i Region Skåne anser moderaten Carl Johan Sonesson att remisserna skickas tillbaka på grund av att dessa inte uppfyller kraven. Det är helt naturligt det som sker. Rätt intressant med tanke på att remisser som innan ansågs fungera alldeles utmärkt inte gör det länge. Carl Johan Sonesson duckar i frågan och tycker att det inte är så mycket att orda om. Vi andra tycker tvärtom. Det här handlar om att rätt ska vara rätt och det ska inte trixas i systemen.

Jag, och många med mig, är ordentligt trött på allt siffertrixande, undanflykter och dåliga beslut rörande den skånska sjukvården. Exempelvis flyttades ortopedipatienter mot bättre vetande och väl underbyggda underlag bort ifrån Ystads sjukhus. Detta för att spara pengar. Nu visar det sig att det som det varnades för inträffade. Det blev ingen besparing. Istället blev det ökade kostnader. Det får vara slut på denna amatörism som styr Region Skåne. 

Sjukvårdsvalet i Skåne. Lena Hjälmgren om att hon är chockad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar