måndag 6 januari 2014

Nu är det allvar

PISA-rapporten som mäter våra ungdomars kunskaper och jämför med elever i andra länder slog ned som en bomb. Det blev en PISA-chock. Sverige halkar allt mer och snabbare efter andra länder. Då ska man komma ihåg att Sverige låg i topp när mätningarna startade. Skolan var innan en het valfråga. Nu är den glödhet. Socialdemokraterna anser att det nu behövs gemensamma krafttag. Nu är det allvar.

Alliansens syn på skolan har varit att det är Jan Björklunds område där hans tyckande har fått styra den svenska skolan. Hans och alliansens politik har byggt på att skolan har problem och att det stavas disciplin. Genom att införa ordning och reda i klassrummen skulle resultaten bli bättre och lyftas markant. När det inte fungerade var det dags för att införa betyg. Jan Björklund ansåg att det var för lite betyg i skolan. Fler betyg och mer dokumentation skulle höja kunskapsnivåerna. För att spä på det hela infördes också nya läroplaner och nytt betygssystem. Högskolebehörighet för yrkeselever togs också bort. Knappt hade dessa sjösatts förrän Jan Björklund kom på att Vård- och omsorgsprogrammet måste göras mer populärt. Redan när det nya höll på med att implementeras har Jan Björklund och alliansen pratat om att införa betyg tidigare i skolåldern. PISA-rapporten har fått Jan Björklund att gå hela vägen runt och landa i att skolans problem bottnar i bristande ordning och reda. Under hela tiden har han skällt på lärare och ansett att de är för dåligt utbildade. Nu ska skolan också förstatligas enligt honom.

Det är enkelt att se att Jan Björklund och alliansen inte har haft någon ordentlig kunskap om skolan och vad man har velat med den. Det har varit mer populärt att skälla på socialdemokraterna och lärarna för problemen samt komma med snabba slutsatser som byggt på tyckande, inte forskning. Alla förändringar som har gjorts har försämrat skolan, inte förbättrat den. Skolan har utsatts för ett experiment från alliansen där man kört fram snabbt men sedan när felen upptäcks ska det lappas och lagas.

Socialdemokraterna tycker att nu får det vara mer än nog. S har lyft upp skolan och drivit denna fråga i ett par år nu. Tydliga förslag har kommit på vad som behöver och måste göras. Allt har alliansen med moderaterna sagt nej till men efter hand har framför allt moderaterna kopierat den ena frågan efter den andra.

Skolan ska inte vara ett område där tyckande styr. Istället ska det utgå ifrån forskningen och kopplas till de mål som sätts upp för skolan. Skolan är en folkrörelse och det är dags att få med andra i detta arbete. Socialdemokraterna startar därför i dag en ny hemsida som heter www.allvar.nu . Här är det tänkt att alla som vill engagera sig för den svenska skolan ska kunna göra det. Det handlar om att diskutera den svenska skolan, komma med idéer, debattera och få tillgång till fakta. Det är en gräsrotsrörelse för skolan som på detta sättet startas upp.

Skolan är en glödhet valfråga. Vi kan redan nu se hur moderaterna gör allt vad partiet kan för att ta över skolfrågan från Jan Björklund och Folkpartiet. Det råder också inbördes strid mellan moderaterna och Folkpartiet om skolan ska förstatligas eller inte.

Det får vara ett slut på alliansens skolpolitik som bygger sin grund på rent tyckande. Det behövs mer. Skolans framtid bygger på forskningen. Skolan kan inte vara en experimentverkstad styrt av vad enskilda ministrar tycker om saker och ting och struntar i vad forskningen och beprövad erfarenhet säger.


12 kommentarer:

  1. Roger

    Kan det inte ha NÅGOT att göra med det stora antalet som kommer från andra länder? Länder som inte har ett skolsystem att tala om och dessutom har barnen stora brister i svenska språket. Nog måste det väl påverka åtminstone en del?

    Alexander

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej. Det har det inte. Det är en nedgång över hela fältet oavsett var skolorna är i Sverige. De barn som kommer från andra länder som inte har samma skolgång som här i Sverige påverkar inte resultatet på det sättet. Det går inte att försöka leda i bevis det du föreslår. Det är att missa hela problematiken och missa att göra rätt.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Lyssna inte på tyckarna, lyssna och lär av dem med erfarenhet: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/likhetsdoktrinen-ar-orsaken-till-skolans-kris_8868016.svd.

    S har mycket att göra upp med internt innan S kan göra något åt skolans gradvisa förfall. En nyttig övning vore att försöka hitta andra förklaringar än det fria skolvalet och bristande resurser.

    SvaraRadera
  4. "Påverkar inte resultatet på det sättet". På vilket sätt påverkar det resultatet då? Har du satt dig in i detaljerna i Pisa-rapporten? Hur kan du annars uttala dig så kategoriskt tvärsäkert? Varför är det så brådstörtande viktigt för socialdemokrater att stoppa huvudet i sanden så fort negativa konsekvenser av stor invandring från u-länder kommer på tal? Tror du att man vinner folkets röster genom att behandla dem som idioter

    // Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gjort en fördjupad analys av PISA-rapporten. Jag vet om att en del mer än gärna vill att det ska vara invandrarna som det beror på. Det är det nya att peka ut. I Sverige finns det i dag två partier som har tvärsäkra lösningar på alla problem som finns. Moderaterna anser att skattesänkningar löser allt. Sverigedemokraterna anser att stoppas invandringen löses alla problem.

      Tittar vi noga på PISA-rapporten visar den att hela den svenska skolan får försämrade resultat. Det gäller oavsett skola och dess sammansättning. Försämringen handlar om helt andra saker och därmed också vilka lösningar som behövs som kommer ALLA elever till del.

      Radera
  5. Jag noterar att du selekterar mellan vilka du besvarar. Jag är fortfarande lärare sedan 21 år tillbaka, på högstadiet där jag undervisar i matematik och naturvetenskapliga ämnen. Du är gammal nog att minnas sifferbetygen som både du och jag fick. Jag satte ettor och tvåor och hade det betygssystemet funnits idag hade jag fortfarande kunnat göra det, för de eleverna finns fortfarande.
    Gudbevars slipper jag sätta IG numer, men betygen F förekommer däremot.

    När alla skall med finns bara ett recept, sänk ribban. Vi når inte målen med alla, hur hjärtlöst det än kan tyckas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men jag hinner inte med att skicka ut alla kommentarer publikt i den takt som ni önskar. Det tar sin lilla tid då jag har andra saker också att göra.

      Jag är utbildad gymnasielärare i samhällskunskap och historia. Jag har lärarlegitimation. Jag har undervisat ett antal år både på grundskola- som gymnasienivå. Jag har varit med om sifferbetygen. Jag har pratat med lärare som undervisade på den tiden och rektorer om dessa betygen och hur de användes. Jag har full koll på den kurva som man utgick ifrån när man satte betyg.

      Om det är så att man som lärare tvingas sänka ribban, något som jag aldrig har gjort när jag undervisade, handlar det mycket om systemet och att det inte ger lärarna rätt förutsättningar. Ribban ska inte sänkas på grund av att man har en nivå som heter godkänd. Genom att ge elever betyg som 1:or och 2:or gjordes en del otjänster då dessa betyg egentligen innebar ett underkännande. Finns det ett betyg som man måste nå för att bli godkänd handlar det därmed om att nivån också ska hållas. Det är mycket allvarligt när systemet inte ger rätt förutsättningar att det sker.

      Du har sedan fel i ditt antagande Leif. Jag har all respekt för din examen, ditt yrkeskunnande och liknande men utifrån min egen erfarenhet kan alla nå minst godkänt utan att ribban sänks. Det handlar om att lärare och skolan får rätt förutsättningar och resurser. Det vill vi socialdemokrater ge.

      Radera
    2. Tack för svar! Jag är inte bortskämd med det.

      Jag delar inte din övertygelse i att alla kan nå målen, i varje fall inte inom den tidsrymd jag har att arbeta med barnen. Om jag jämför vad dagens elever klarar kontra de jag undervisade i början av min karriär skiljer det markant. Om vi skall lasta friskolereformen eller Göran P för det överlåter jag till historikerna.

      De som jag gav ettor och tvåor var ju i princip underkända, men det märktes inte i betygen de fick. Du kunde få jobb ändå och komma in på en gymnasieutbildning. Med LPO 94 försökte samhället komma till rätta med dessa tillkortakommanden, vilket fick till följd att kraften lades på de som mest behövde stöd. Skollagen tvingade oss därtill. De duktiga då? Inte har de fått den utveckling som de har rätt att kräva.

      Vi tittar gärna på Finland och vad som gjort finsk skolväsende framgångsrikt. Många faktorer; några är stöd redan i unga år, skolan diskuteras inte alls i valrörelser och att läraren är suverän i klassrummet. Som du kanske förstår har jag utbildningen tidigarelärare men har genom egen kraft läst upp betygen. Någon liknande vår utbildning vid en utvidgad mellanstadielärare, men utan ämnesdjup. Förhärskande var att barnen skulle möta färre vuxna och att ämneskunnandet var underordnat mötet.

      Det gläder mig att du tagit ut din legitimation, jag väntar på min. Legitimationen säger inget om min lämplighet dock, eller någon annans heller för den delen. Högskolevärden är ju uppbyggd så att högskolan får betalt om jag examineras och inte kuggas som olämplig.

      För övrigt rekommenderar jag dig att prova den tentamen som Merit Wager lagt ut på nätet. Jag tvivlar på att många i din och min närhet klarar den trots att den riktar sig till de som vill läsa ett praktiskt inriktat program på gymnasiet.
      http://meritwager.wordpress.com/tag/studentexamen/

      Radera
  6. Stefan Löfven framstår som mer av en parlamentariker som söker överenskommelser mellan parter/partier, van som han är med förhandlingar från sin tid som Metallordförande. M, ja hela Alliansen, är mer konfliktsökande och framstår som mycket mindre av parlamentariker och verkar inte vilja samarbeta över blocken för att nå fram till ett för folket bra resultat.
    De verkar inte vara särskilt intresserade av att lyssna på NÅGON egentligen utan drivs mer av ideologi än förnuft.
    Nu slåss de för fortsatt makt och söker hela tiden konflikt med oppositionen istället för att se problemen i samhället och verkligen GÖRA något åt dem!

    Ja naturligtvis söker också S makten men som jag upplever Stefan Löfven så upplever jag att det hos honom finns en vilja att göra något åt både skolan och andra samhällsproblem, han verkar lyssna på vad andra säger.
    Reinfeldt brukar ofta TALA om att han "lyssnar in" men i praktisk politik verkar han inte hört ett endaste dugg vad andra försökt säga till honom utan hans drivkraft är hans ideologi och ingenting annat!

    Ovanstående är anledningen till att jag kommer att ge S min röst i september för Sverige behöver inte en konfliktsökande statsminister, Sverige behöver en statsminister som verkligen lyssnar på andra och som söker samarbete för att hitta de bästa lösningarna för landet och för oss som bor här!

    SvaraRadera
  7. "PISA-rapporten som mäter våra ungdomars kunskaper och jämför med elever i andra länder slog ned som en bomb. Det blev en PISA-chock."

    Jag vill nog påstå att resultatet var högst väntat. Trenden med allt sämre resultat började synas redan efter kommunaliseringen i slutet på 80-talet och blev sen ännu tydligare efter friskolereformen i början på 90-talet.

    Tycker de förslagna lösningarna av S mest känns som lite kosmetika och hur den extra kostnaden ska finansieras känns otydligt. Den enda lösningen är att reversera både friskolereformen och kommunaliseringen men S verkar inte våga ta kampen med de ekonomiska särintressen som profiterar på den svenska skolan.

    SvaraRadera