torsdag 16 januari 2014

Snömos, snömos och åter snömos

Partiledardebatten i riksdagen i går inledde därmed valåret 2014. Rapporterna därifrån talade om taggade partiledare som gjorde vad de kunde för att lyfta fram sina frågor men också att "tvåla" till sina politiska motståndare. En sak som borde ha fått mycket mer utrymme i media är Folkpartisten Jan Björklunds snömos på skolområdet. Speciellt när det kommer till ansvar.

Jag vet inte om ni hann reagera i går kväll när Aktuellt visade upp bilder från debatten. I inslaget går det att höra Jan Björklund säga något mycket anmärkningsvärt. Han står och säger att han har inget ansvar för den skola som sattes igång på 90-talet. Problemet för honom är att han har ansvar för detta i och med att han har varit skolminister sedan hösten 2006. Om han inte anser sig ha ansvar för detta förklarar det en hel del då det verkar som han har struntat i att införa förbättringar och istället tramsat runt. De som har blivit lidande på grund av detta är alla elever samt lärarna.

Jag anser att det mesta som Jan Björklund kommer med på det skolpolitiska området är snömos och idélöshet. Vi kan se att han har ingen annan linje än att bibehålla den så kallade "valfriheten" inom den svenska skolan. Sedan är det stopp. För en intressant sak har uppstått som sågar hela alliansens, och därmed Jan Björklunds, skolpolitik. Det stavas Pisa-chocken.

För att visa handlingskraft och initiativförmåga valde Jan Björklund att låna idén från socialdemokraterna att tillsätta en kriskommission för skolan samt utbildningsråd och forskningsråd. Det han inte visste då är att genom att göra detta sågar han sin egen och alliansens skolpolitik. Hela den nya skola som sjösattes 2011 underkänner han själv. Det som egentligen skulle ha gjorts tidigare är en genomanalys av den svenska skolan, analys av dagens och morgondagens problem och utmaningar och därmed också ta fram en skola som skulle kunna möta detta.

Istället för att göra så valde Jan Björklund och alliansen att sätta igång något som mycket väl om ett till två år visar sig vara helt fel. Den internationella kriskommissionen för skolan kan mycket väl komma fram till att svensk skola behöver göra helt annat än vad alliansen har drivit igenom. Då behövs ett helt nytt skolsystem införas med ny skollag, nya läroplaner, nytt betygssystem med mera.

Jan Björklunds och alliansens skolpolitik kännetecknas av snömos, hafsverk och ingen förståelse för vad den svenska skolan är i behov av. För trots att nytt skolsystem är igång fortsätter Jan Björklund att komma med nya förslag som exempelvis mer ordning i skolan och införande av ett tionde år i skolan. Om allting hade gjorts rätt från början hade vi sluppit allt detta lappande och lagande som vi nu ser.

Skolminister Jan Björklunds uttalande igår visar att han inte känner något ansvar för den svenska skolan. Det är synd för vad skolan behöver är nämligen en minister som tar helhetsansvar och tänker till före, inte efter. Snömos är ordet för dagen.

Ola Möller funderar över Jan Björklund. Ola Möller igen om Jan Björklund. Peter Högberg lyfter fram att pldebatt är plakatdebatt. Joakim Jonsson om missen i partiledardebatten.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera