onsdag 19 februari 2014

Det krävs hårt arbete för svensk skola

Den bästa investeringen vi kan göra är i förstklassig utbildning för våra barn. Inga barn ska få lov att hamna efter och inga barn/ungdomar ska gå ur grundskolan eller gymnasieskolan med underkända betyg. Det är ett ansvar vi alla bär med oss och något vi måste leva upp till. För när vi sviker barnen och ungdomarna sviker vi också deras och vår framtid.

Det är enkelt att prata om att skolan ska vara världens bästa, speciellt med tanke på att många andra länder använder sig av samma begrepp. Däremot förstklassig utbildning sätter fingret på vad det handlar om. Förstklassig. Det är inga politiska floskler utan kräver hårt arbete för att uppfyllas med konkreta förslag.

Skolan har blivit en experimentverkstad för framförallt alliansen och i synnerhet Folkpartiet och moderaterna. Detta fortsätter. Det går knappt en vecka utan att Jan Björklund, alliansen och moderaterna (detta parti försöker nu ta över skolfrågorna från Folkpartiet) kommer med nya utspel och förslag till den skolan. Ordet anmärkningsvärt framträder med tanke på att samma grupp skryter om att ha sjösatt en ny förändring av den svenska skolan med ny skollag, nytt betygssystem, nya läroplaner med mera. Allt detta nya ska nu ändras igen på grund av alla nya förslag som kommer. Med andra ord är alliansen inte färdigtänkta om skolan och satt igång någonting som inte var analyserat på djupet.

Det behövs ett hårt arbete för att vi ska ge våra barn en förstklassig utbildning som ger dem nya möjligheter men samtidigt också gör att de slipper att misslyckas. Alla barn ska tillgång tull förstklassig utbildning och skolor. Det måste investeras i den svenska skolan igen. Då krävs det hårt arbete framför plastiga utspel eller tjata envist om bidrag, bidrag, bidrag (som moderaterna gör).

Jag tänker kämpa för att klasserna blir mindre, speciellt i de tidiga åren i grundskolan. Även om Pisas: expert anser att det inte finns några belägg för att mindre klasser är bättre finns det välgrundad forskning som visar att mindre klasser ger bättre förutsättningar att lyckas i livet och skolan. Mindre klasser gör att varje elev får mer tid med sin lärare. Läraren kan därmed lära eleverna ned på djupet, lära dem verktyg och nycklar till sitt eget lärande och därmed också hjälpa barnen till att knäcka läskoderna och matematikkoderna mycket snabbare. Det skapar ett försprång i inlärningen jämfört med tidigare som gör att utbildningen blir bättre. Eleverna lyckas. När de sedan kommer ut i vuxenvärlden har de fler möjligheter och därmed också en bättre framtid.

Vi socialdemokrater tar på fullaste allvar uppdraget att skapa en förstklassig skola. Vi gör det för våra barn och barnbarn för att de ska kunna få den bästa starten in i framtiden. En framtid utan begränsningar men med en massa möjligheter. Det är de värda.

Svenskarna vill ha mindre klasser. DN om skolan. Svenska Dagbladet pratar om lärarna och inte pengarna men båda går hand i hand. Expressen också om skolan. Jan Andersson om att Jan Björklund går i otakt med svenska folket. Martin Moberg tar upp vad den svenska skolan saknar. Ola Möller skriver om moderaternas taktiserande. 

1 kommentar:

  1. Man kan inte ställa en enstaka studie från IFAU mot den internationella expertis
    som Schleicher och Hattie representerar. Tala om att vara provinsiell!
    1989 antog riksdagen (s+v) förslaget om kommunalisering av lärartjänsterna utan
    utredningar, som principbeslut. Hur kan man göra sådant och ändå hävda att
    det är motståndaren som står för experimenten. Du kan ju börja med att verka för
    att lärarna inte ständigt får mindre tillägg än andra kommunala grupper, i din kommun!
    Läs Lewin!

    SvaraRadera