fredag 14 februari 2014

Sluta skuldbelägg lärarna

Det är enkelt att skylla på lärarna för det som sker samt för tillståndet i skolan. Det är något som jag noterar vissa politiker gör med sina uttalanden. Bristande skolresultat, bristande ordning med mera är begrepp som pekar ut lärarna som ansvarig. Det är dags att sluta skuldbelägga lärarna i Sverige.

Lärarna gör allt vad de kan. Jag är själv utbildad gymansielärare, med lärarlegitimation, och med över nio års erfarenhet från skolvärlden med mig. Mina kollegor och jag jobbade hårt varje dag för att varje elev skulle få utvecklas allt vad de kan. Varje dag jobbar lärarna hårt för att deras elever ska lyckas. Dock finns det saker som sätter begränsningar. En sådan sak är resurser och hur dessa används. De som beslutar över dessa resurser är politiker. Det är allt ifrån kommunala politiker till rikspolitiker, där vissa är mer intresserade av att framhäva sig själva och hur duktiga de är. Med andra ord är det politikerna som bär huvudansvaret.

Jag brinner för skolan och vill att den ska utvecklas. Därför är jag riksdagskandidat. Jag hoppas jag får möjligheten att komma till riksdagen, få lägga förslag och vara med och se till att skolan och lärarna får rätt förutsättningar.

Lärarna ska inte skuldbeläggas. De kämpar med de förutsättningar de har fått. Vi politiker måste ge lärarna och skolan rätt möjligheter. Då kan lärarna få det stöd de så innerligt är i behov av. Jag tänker ta den striden, för lärarna och för eleverna.

Martin Moberg om skolsatsning. Socialdemokraterna om att Så får vi en bättre skola.

2 kommentarer:

  1. Jag skuldbelägger inte lärarna utan alla ansvariga politiker de senaste 25 åren som ställt till med dagens kaos.

    SvaraRadera
  2. Gärna mer lön för duktiga lärare.
    Men då skall dåliga lärare ha sämre betalt.

    SvaraRadera