söndag 16 mars 2014

Nej till skolor på börsen!

I veckan presenterade Dagens Industri en mycket intressant artikel som inte slog igenom i media. Det handlar om att skolbolagen ökar sin omsättning och visar vinster. En del av dessa skolbolag utvärderar nu om de ska gå till börsen. Ibrahim Baylan från socialdemokraterna säger nej. Fredrik Reinfeldt har inga synpunkter. Jag säger nej. Svenska skolor ska inte vara på börsen.

"Skoljättarna ökar vinsten". Det är rubriken i Dagens Industris artikel (onsdagen den 12 mars). Vinsterna ökar för skolbolagen. Någon återinvesterar pengarna men de flesta gör det inte. Skolbolag använder sig av olika saker för att kunna föra över pengar från skolorna till ägarna. Det kan vara genom räntebetalningar och andra vägar som används. Nu utvärderar en del skolbolag möjligheten att gå till börsen istället.

Orsaken till detta är att det har blivit svårare att sälja skolorna till andra riskkapitaliseter. Kritiken har bitit. Samma sak med kvalitetskrav som ska sättas som ska minska på möjligheterna att göra vinster, att föra pengar mellan skolorna och ägarna med mera. Kvar finns därmed börsen som ett sätt att sälja skolorna och tjäna pengar på dem.

Skolor ska inte börsnoteras. Så enkelt är det. Jag säger nej till detta. Skolan är ingen plats att tjäna pengar på och ska inte utsättas för kvartalskapitalismens ändlösa aptit på vinst. Socialdemokraterna säger nej. Fredrik Reinfeldt å sin sida vill inte svara på om skolor ska in på börsen. Han har ingen synpunkt.

Det kvittar hur mycket alliansen försöker att kopiera socialdemokraternas förslag. I grunden finns det en ideologisk skillnad på svensk skola. Den går mellan socialdemokraternas syn på att skolan ska vara jämlik, alla skolor ska vara bra skolor, samhället ska investera i skolan och att skolan är ingen plats för marknaden. Alliansen med Fredrik Reinfeldt i spetsen anser å sin sida att marknaden och marknadens principer ska vara styrande inom skolan, att dåliga skolor ska slås ut istället för att satsas på och att det är föräldrarnas och elevernas eget ansvar att välja rätt skola. Hur bra skolgång ett barn får beror därmed på hur väl föräldrarna lyckas välja rätt skola.

Det är här som skiljelinjen går i svensk skolpolitik. Fredrik Reinfeldts tystnad rörande om skolbolag ska till börsen är helt logisk utifrån den syn han, moderaterna och alliansen har på svensk skola. Jag tycker det är en felaktig syn som skapar fördjupade problem för svensk skola och förhindrar nödvändiga förändringar som ska få den att bli världsbäst. Det är dags att det blir en förändring. Socialdemokraterna visar sig ha den bästa skolpolitiken (alliansen har kopierat denna rakt av). Vi bygger vidare på detta. Nej till skolor på börsen!

Det är skillnad på politik och ketchup. Maranatastämning i Svenska Dagbladet. GP om dagens SIFO. Martin Moberg analyserar Reinfeldtssverige.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker inte heller att skolor ska vara börsnoterade bolag.

    Däremot tycker jag det är rimligt med privatägda skolor som gör vinst. Dessa skolor skall precis som kommunalt drivna skolor noga monitoreras vad gäller resultat för eleverna.

    Din stenhårda syn på vinster i välfärden ger som slutresultat ett mycket märkjligt samhälle på ytterkanten av vå jord.

    Ska vi börja använda naturläkemedel ? Ni vill ju inte ge läkemedelsbolag vinster på välfärden... samma sak med medicinsk apparatur för att bara nämna några saker ...

    Eller är du inkonsekvent ???

    SvaraRadera
  2. Hej! Varför denna rädsla att svara på kommentarer? För det är väl inte så att du vill vara en partimegafon eller? För ett antal månader sedan frågade jag dig; varför publicerar du dig på denna portal under censurmästaren Tord Oscarssons överinseende. Diu svarade att du skulle sluta med det, men än finns du kvar.

    Idag följde jag ett försök av, som jag tror, ganska unga kommentatorer på Oscarssons blogg, som ville diskutera politik. Men som också hade kritiska kommentarer om s politik. Men inga svar...istället raderades alla kommentarer utom en enda som hyllade den socialdemokratiska uppförandekoden...?!

    Jag kanske röstar på dig, men inte så länge du publicerar dig på denna portal.

    Mvh

    Mikael Metzler

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mikael! S-bloggar är en sammanställning av de s-bloggar som publicerar sig. Många är med och lägger upp sig mot denna bloggvägg. S-info har satt upp väggen men jag är inte kvar på S-info. Däremot lägger jag upp mig mot bloggväggen för att andra ska kunna se att jag publicerar mig. Ungefär som att lägga upp sig på Twingly och Aitellu.

      Radera