onsdag 12 mars 2014

Vem kan lösa skolans kris?

En av de viktigaste frågorna som väljarna ställer sig i årets val är på vilka sätt det går att snabbt vända på utvecklingen i skolan. Skolan är de hetaste frågorna inför valet och kommer att så förbli. Det gäller att kunna svara trovärdigt på denna fråga från väljarna. Som det ser ut nu har socialdemokraterna störst förtroende och bäst idéer rörande hur skolan ska kunna lösa sina problem. Något som alliansen med Fredrik Reinfeldt i spetsen också tycker.

Vi socialdemokrater tar människors oro för den svenska skolan på mycket stort allvar. Det går att göra saker snabbt och saker som har långsiktiga effekter. Till skillnad från regeringen som anser att deras nya skola, som infördes 2011, först ger resultat närmare 2020 anser vi att mycket kan göras redan i dag för att vända förändringen i svensk skola.

Socialdemokraterna lanserade därför förslaget om att minska på klasstorlekarna i sin höstbudget i fjol i riksdagen. Satsningen var fullt ut finansierad. Hela skolsatsningen som socialdemokraterna ville göra låg på 4,4 miljarder kronor. Regeringen å sin sida i sin budget tyckte det var viktigare att lägga 12 miljarder i sänkta skatter och tog en strid om att sänka skatterna med tre miljarder kronor till. I går erkände alliansen för svenska folket att socialdemokraternas förslag är bättre och har accepterat detta.

Till skillnad från alliansen som inte har funderat på hur de mindre klasserna ska få tillgång till fler lärare och speciallärare har vi socialdemokrater funderat på detta. Det behövs fler lärare i skolan och bristen på lärare måste täppas igen. För att se till så att fler kan bli lärare finns det tre vägar som socialdemokraterna vill satsa på. De är

1: Gör det attraktivare för akademiker och yrkesutbildade att bli lärare. Det görs genom att skapa enb bättre väg för akademiker som vill bli lärare, bygg ut Teach for Sweden för unga akademiker samt gör det mer attraktivt för yrkesutbildade att bli lärare.

2: Lärare ska ges möjlighet att bli behöriga i fler ämnen och årskurser. Här satsas det på att obehöriga lärare blir behöriga lärare och att lärare ska bli behöriga i fler ämnen och årskurser.

3: Fler utbildningsplatser på lärarutbildningar där det finns fler sökande som vill bli lärare. Det behövs därmed satsas på fler förskollärare, specialpedagoger och speciallärare.

På det här sättet ökar antalet förskollärare, lärare, speciallärare och specialpedagoger. Det gör att klasstorlekarna kan minskas och mer personal kan anställas. Skolan får därmed tillgång till ytterligare resurser som möjliggör snabba och långvariga förbättringar.

Det är intressant att se att den kritik som Jan Björklund och moderaterna samt övriga inom alliansen har haft mot socialdemokraternas skolpolitik så sent som för ett par dagar sedan visar sig nu falla platt till marken. Nu erkänner alliansen på punkt efter punkt att socialdemokraterna har bättre skol- och utbildningspolitik. Det görs genom att ta till sig socialdemokraternas förslag. Jag gissar redan nu att i alliansens valmanifest inför valet i september har alliansen accepterat att socialdemokraternas förslag är det bästa för att få fler att bli lärare.

Alliansen inser nu att väljarna har rätt. Socialdemokraterna har förslagen som kan lösa skolans kris.

Ledarsidorna i borgerlig media är inte mycket kritiska till att regeringen inte har en egen skolpolitik utan måste kopiera socialdemokraterna. Peter Johansson om att alliansen är en härmapa. C G Karlsson visar att det finns grundproblem med skolan. Monica Green lyfter fram skillnader i skolpolitiken. Martin Moberg skriver om fattigchocken i Sverige. Sofia Lund om leftwing copycat.

5 kommentarer:

  1. Tycker den här politiska retoriken är sorglig att beskåda. Du fortsätter den här. Förslaget från alliansen är ett bra förslag. Du verkar mest sur över att det liknar ditt eget partis förslag. Den som tar sig tid och betraktar de två förslagen som ligger i detalj, ser att det finns skillnader. Att båda vill ha mindre klasser...bra, men när det gäller rekryteringen av lärare, hur det ska ske och på viket sätt, så är det plötsligt inte samma förslag längre.

    Den politiska retoriken är viktigare än det faktiska resultatet. Tycker man så, kan du vara helt säker att min röst får inte ditt parti. Så enkelt är det.

    //Micke

    SvaraRadera
  2. Gamla (s)-modeller: locka fler till yrket utan att höja snittlönerna, låta alla
    lärare vara behöriga i alla ämnen. Realistiska förslag? Ännu har ingen svensk
    som inte gått i det gamla läroverket fått nobelpris!

    SvaraRadera
  3. Vem ska lösa problemen? Förslagsvis de som skapade problemen: POLITIKERNA?
    Varför inte ge OECD vår skolbudget (140 mdr) och låta OECD bygga upp skolan på nytt?

    SvaraRadera
  4. Mindre klasser är ingen garanti för bättre resultat. Om jag kommer ihåg rätt var klasstorlekarna i den internationellt högpresterande svenska statliga skolan på 70- och 80-talet ca 30 elever och det fungerade utmärkt.

    SvaraRadera
  5. Men inte ett ord om vinsterna i skolan, detta bryr sig Socialdemokratin inte om. Hur ska vi göra när skolsatsningen som S vill göra inom Academedia, går direkt ner til skatteparadisen?

    SvaraRadera