onsdag 2 april 2014

Ansvar behövs nu

I går kom en ny Pisa-rapport som visar att svenska elever underpresterar när det gäller problemlösning. Något som är mycket viktigt att kunna i arbetslivet. En anställd, eller inhyrd företagare, måste kunna finna problemen, analysera dem och åtgärda samt komma med nya lösningar. Sverige är sämst i hela Norden. Snittet är 500 poäng och svenska elever hamnade på 491 poäng. Denna rapport förstärker bilden och fakta om att svensk skola har halkat efter. Pisa-chocken som kom i slutet av förra året går inte att vifta bort. Det finns inga ursäkter längre. Det är inte lönt att skylla på andra. Det som nu krävs är att krafttag tas för att få skolan i Sverige på rätt väg igen.

Jag har tidigare arbetat som gymnasielärare, men med lärarerfarenheter från hela skolsystemet. Jag är mycket orolig över att svensk skola halkat efter andra länder men framför allt mot kunskaperna i sig. De jag arbetade med hade samma oro och tyckte då, och tycker nu, att samhället måste nu göra sitt. Vi måste börja vid källan om vi ska kunna vända detta. Vi måste med andra ord börja på allvar satsa på förskollärarna och lärarna. 

- Ge lärarna nya fortbildningsmöjligheter som betalas fullt ut av huvudmannen och staten. Här måste till satsningar på fler möjligheter för lärare att fortbilda sig, även att kunna göra det utomlands. Det ska inte snålas in på lärarnas fortbildning. Tvärtom. Det ska finnas rikliga möjligheter till detta. Lärare vill ha fortbildning och det ska de också få.

- Låt lärarna själva styra över sin kompetensutveckling mer. 

- Höj lärarnas löner.

- Se till så att de får fler lärarkollegor. Fler kollegor ger möjlighet till fördjupade pedagogiska diskussioner, möjlighet till att får mer tid med eleverna, mer tid till att planera och efterarbeta och utvärdera, kunskapsöverföring samt nya möjligheter för elevernas lärande.

- Se till att minska på de administrativa uppgifterna. Anställ administratörer som kan arbeta med detta. Mer tid kan därmed läggas på att arbeta tillsammans med barnen och eleverna.

Landets alla förskollärare och lärare är nyckeln till barnens och ungdomarnas lärande och bildning. Då måste vi också satsa på dem rejält. Det gäller från förskolan, via grundskolan och gymnasiet till komvux och vuxenutbildningar till högskola och universitet.Investera i våra pedagogers möjligheter. Det är där huvudnyckeln ligger. Dags för arbete och resultat och slut på att skylla på andra. Socialdemokraterna tar ansvar för skolan.

Folkpartiet tappar sin enda fråga. Väljarna har större förtroende för socialdemokraternas skolpolitik. Elevernas tankar om en bättre skola. Reaktioner från omvärlden på den senaste rapporten. Expressen om att förbjuda vinstintresset i skolan. Svenska folket tycker till om vinster i välfärden. Martin Moberg skriver om Pisa-smockan. Tord Oscarsson skriver också om Pisa-rapporten.

5 kommentarer:

  1. På viket sätt blir det bättre för att lönerna höjs? Ska samma resonemang gälla överallt där resultaten är undermåliga? I så fall bör ju Alliansens riksdagsledamöter enligt dig få rejäla löneökningar.

    Alexander

    SvaraRadera
    Svar
    1. Högre löner ger mer utrymme för att konsumera. Det gör också att pensionen blir högre.

      Radera
  2. Maria Stockhaus skriver på SKL:s hemsida om den nya hemsökelsen. Hon
    påstår inte annat än att ansvaret ligger hos kommuner, rektorer och lärare.
    Är det GP:s kommunalisering som spökar? Varför har kommunerna 1997 - 2011
    gett minst till lärarlönerna relativt SKAF och Vision (gamla SKTF)? Så förlorar
    man en lärargeneration.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överlag ger arbete med människor mindre betalt.

      Radera
  3. Frågorna är naturligtvis till Roger som gärna får svara.

    Alexander

    SvaraRadera