lördag 12 april 2014

Satsa på fler lärare!

Jag är utbildad gymnasielärare. Att jag blev lärare var inget som jag planerade att bli. Jag hade haft inspirerande lärare i grundskolan och gymnasiet men det var först när jag studerade på komvux som jag hade en lärare som fick mig att ta steget att utbilda mig till detta fina yrke. I dag är jag inte kvar inom skolans värld men jag vet vikten av behovet av att ha bra lärare till eleverna. Tyvärr finns det för lite lärare och här måste det till en förändring. En förändring som politikerna ytterst bär huvudansvaret för.

Jan Björklund och alliansen presenterade i dag en idé om hur skolan ska kunna få fler lärare. Det som vi får ta del av kommer inte att göra att fler blir lärare. Vad som behövs är att fler söker till att bli lärare, inte att slå ihop utbildningar på lärarhögskolan. Det är intressant att se att nu är regeringen inne igen och petar rundor i det som redan har beslutats, i detta fall lärarutbildningen som alliansen inte var nöjd med. Än en gång visar det sig att de borgerliga partierna inte har tänkt till ordentligt inom skolans område.

Socialdemokraterna vill istället satsa på att få fler att utbilda sig till lärare. Här handlar det om att locka akademiker och yrkesarbetande till detta yrke. Lärare ska ges behörighet till att undervisa i fler ämnen. Fler utbildningsplatser där det är fler sökande som vill bli lärare. Något annat som vi vill göra handlar om att skapa en kompetensförsäkring för lärare. Möjligheten att kompetensutveckla sig, och själv kunna äga denna process, är något som är lockande. Ständiga vägar att kompetensutveckla sig säkrar upp en allt högre kvalitet. Självklart är högre lön för pedagoger inom förskolan och skolan något som också måste ske. På det sättet lockas fler till att bli lärare. Att bli lärare är något som jag varmt rekommenderar människor att bli.

Martin Moberg skriver om att Reinfeldt tycker det är tungt att regera. Göran Johansson tar upp om de unga som försvinner.

1 kommentar:

  1. Vi behöver inte generellt sett öka antalet lärare / lärartäthet. Det har ju oberoende studier visat, varför ditt parti då kör på i fel spår är märkligt, likaså att alliansen i sitt politiska triangulerande hoppar in på samma felaktiga väg.

    Däremot behöver vi höja kraven på de som ska bli lärare betydligt. De som sedan är duktiga i sitt förvärvsliv ska belönas med högre löner (inte ett generellt lönelyft till alla oavsett hur de presterar).

    Skolans problem består av flera delar där lärarna bara är en mindre del.

    SvaraRadera