lördag 7 juni 2014

Stöd Sekos tågstrejk

Under min studietid och sedan när jag pendlade till arbete i västra delen av Skåne åkte jag tåg. Både då och nu när jag åker tåg uppskattar jag mycket den fina service som tågpersonalen erbjuder. En mycket hög servicegrad och personal som hela tiden ställer upp för oss som åker. Ett sant nöje. Tyvärr visar det sig att här i Skåne finns en arbetsgivare som heter Veolia som inte uppskattar de anställda, speciellt tågvärdarna. Företaget vill säga upp de 250 tågvärdarna. De ska sedan söka om sina jobb och det till sämre villkor. Det kommer då att handla om timanställningar, visstidsanställningar och därmed sämre anställningsvillkor. Självklart är detta helt oacceptabelt. Jag tycker att så här ska man inte behandla personal. Tågvärdarna är värda bra anställningsvillkor och trygga anställningar. Det ska vara ordning och reda på svensk arbetsmarknad. Jag stödjer Sekos strejk. Gör du det också.

Ola Möller skriver om att det fläktar från vänster. Martin Moberg lyfter upp om den glömda arbetslösheten.

3 kommentarer:

  1. I Uppsala gör Coop exakt samma sak med sina butiker, dvs uppsägning och återanställning på deltider. Men när Coop gör det är det väl rätt? Då är det är det ju inga hemska kapitalister som tjänar på det.

    SvaraRadera
  2. Jag anser att det ska vara förbättrade arbetsförhållandet, anställningsvillkor och anställningar i sin helhet. Inte sämre.

    SvaraRadera
  3. Bra att du vågar stå för dina åsikter. Tycker själv likadant.

    SvaraRadera